| | | | |



2.2. Monitoring hałasu drogowego

     Niezależnie od wykonywanych przez Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska cyklicznie, co kilka lat, planów akustycznych miast, monitorowano również hałas przy drogach krajowych nr 7 i 74. Pomiary prowadzone były bezpośrednio przy jezdni i na pierwszej linii zabudowy mieszkaniowej.
Droga krajowa nr 7
     Na odcinku drogi krajowej nr 7 od Skarżyska-Kamiennej do Wodzisławia o długości 92,7 km, zlokalizowanych jest 11 punktów pomiarowych, w których mierzony jest poziom dźwięku. Od trzech lat pomiary hałasu prowadzone są dwa razy w ciągu roku (w pierwszym i drugim półroczu), zarówno w bezpośrednim sąsiedztwie trasy jak i na pierwszej linii zabudowy.
     Analizując dane uśrednione dla roku, można zauważyć, że w każdym punkcie pomiarowym w roku 2002 nastąpił wzrost poziomu dźwięku w stosunku do roku 2001, pomimo, że dla pięciu punktów w 2001 roku obserwowany był trend spadkowy poziomu hałasu w porównaniu z rokiem 2000. W bezpośrednim sąsiedztwie drogi poziom hałasu w 2002 roku mieścił się w przedziale 74,0-77,9 dB i tylko w trzech punktach pomiarowych nie przekroczył wartości 75 dB. Natomiast w punktach zlokalizowanych na pierwszej linii zabudowy wyniki pomiarów poziomu dźwięku są niższe i mieszczą się w przedziale wartości 67,8-73,5 dB. Na całym badanym odcinku drogi średnia wielkość hałasu przekraczała poziom 60 dB i wynosiła w 2002 roku 75,8 dB w bezpośrednim jej sąsiedztwie oraz 70,7 dB na pierwszej linii zabudowy. W stosunku do roku 2001 wartości te wzrosły o 0,6 dB.
     Wyniki pomiarów hałasu dla drogi krajowej nr 7 przedstawia tabela 54.
Droga krajowa nr 74
     Na długości 139,04 km drogi krajowej nr 74, w granicach województwa świętokrzyskiego, zlokalizowanych jest 19 punktów pomiarowych, w których dokonuje się pomiarów poziomu dźwięku w bezpośrednim sąsiedztwie drogi, oraz 17 takich punktów na pierwszej linii zabudowy. Pomiary hałasu z 2002 roku wykazały, że we wszystkich punktach przekroczona została wartość normatywna wynosząca 60 dB. W bezpośrednim sąsiedztwie drogi przekroczenia wynosiły 9,0-15,7 dB, a na pierwszej linii zabudowy były niższe i mieściły się w przedziale 3,2-12,4 dB. Ponadto w dwóch punktach sąsiadujących z jezdnią odnotowano natężenie hałasu większe od 75 dB. Średnia wartość hałasu na całym badanym odcinku zmniejszyła się w porównaniu do lat 2000 i 2001 i wynosiła 72,9 dB przy drodze oraz 67,6 dB na pierwszej linii zabudowy.
     Wyniki pomiarów hałasu w rejonie drogi krajowej nr 74 przedstawia tabela 55.