|<<<
Poprzednia | Początek
rozdziału | Odśwież
| Następna
>>> |
3. PODSUMOWANIE
Jakość powietrza przedstawiona w niniejszym raporcie oparta jest na nowych zasadach i kryteriach określonych przepisami wprowadzonymi w życie w 2001 i 2002 roku jako wynik transformacji polskiego prawa do wymogów wspólnotowych. W opracowaniu zaprezentowano rezultaty tzw. wstępnej oceny jakości (art. 88 ustawy - Prawo ochrony środowiska) oraz rocznej oceny jakości powietrza (art. 89).
Wstępna ocena jakości powietrza, zgodnie z jej celem, wytycza sposób dokonywania oceny jakości w powietrza w strefach. Wymóg oceny na podstawie pomiarów dotyczy stref klasy I, co odnosi się do zanieczyszczenia powietrza pyłem zawieszonym - wszystkie strefy oraz benzenem - strefa miasta Kielc. W pozostałych strefach (klasy II i III), dopuszczalne są również inne metody oceny.
Rezultatem rocznej oceny jakości powietrza jest sklasyfikowanie poszczególnych stref/powiatów w zakresie dającym wynik porównywalności występowania stężeń każdego z normowanych zanieczyszczeń do obowiązujących wartości kryterialnych. Klasyfikacji stref dokonano odrębnie pod względem kryteriów ustanowionych dla ochrony zdrowia i dla ochrony roślin.
W wyniku klasyfikacji stref dokonanej z uwzględnieniem kryterium ochrony zdrowia, pięć stref przyporządkowano do klasy B świadczącej o przekroczeniu poziomu dopuszczalnego, przy jednoczesnym nie przekraczaniu poziomu dopuszczalnego powiększonego o margines tolerancji obowiązujący dla 2002 roku. Pozostałe 9 stref sklasyfikowano w klasie A, czyli odpowiadającej dotrzymywaniu wartości dopuszczalnych.
W wyniku klasyfikacji stref pod względem kryterium ochrony roślin wszystkie strefy określono przypisanym im symbolem A świadczącym o dotrzymywaniu obowiązujących poziomów dopuszczalnych.
Ustalona klasa B, w ocenie według kryterium ochrony zdrowia, wynika z przekroczeń stężeń pyłu PM10, a dotyczy stref obejmujących: miasto Kielce oraz powiaty: kielecki, jędrzejowski, opatowski i staszowski. Przyporządkowano klasę B wyżej wymienionym strefom, przy jednoczesnym nie zakwalifikowaniu żadnej strefy do klasy C (ponad poziom dopuszczalny powiększony o margines tolerancji) pomimo, że wynikowa klasyfikacja w zakresie pyłu PM10, dla dwóch z pięciu wymienionych stref (m. Kielce i pow. kielecki), wskazuje na przekroczenie tych stężeń w wyżej wymienionym zakresie (klasa B/C). Ustalając wynikową klasę B/C dla pyłu zawieszonego PM10 wymienionym dwóm strefom kierowano się potrzebą potwierdzenia w wyniku kolejnych badań, prowadzonych przynajmniej przez okres jednego roku występowania takich przekroczeń, czyli zasadności nadania strefom klasy C - równoznacznej z zakwalifikowaniem stref do POP. Badania te powinny być wykonywane metodą referencyjną.
W związku z tym, że wartości kryterialne pyłu zawieszonego PM10 wytyczone jako wartość dopuszczalna powiększona o margines tolerancji, będą stopniowo, z każdym rokiem ulegały obniżeniu, aż do całkowitej likwidacji marginesu tolerancji w 2005 roku należy podejmować działania na rzecz ograniczenia zanieczyszczeń na terenie stref zakwalifikowanych do klasy B, by zapobiec sytuacji, w której jedynym radykalnym środkiem będzie kosztowne przedsięwzięcie określane mianem Programu Ochrony Powietrza (POP).
W odniesieniu do wszystkich pozostałych stref, które ocenione zostały jako strefy odpowiadające klasie A, wymaganym działaniem jest utrzymywanie jakości powietrza na tym samym lub lepszym poziomie.
|