CZĘŚĆ V. ZAGROŻENIE ŚRODOWISKA HAŁASEM

2. Hałas komunikacyjny

2.2. Monitoring hałasu drogowego

     W roku 2000 w ramach realizowanych zadań monitoringowych przeprowadzone zostały dwukrotne pomiary hałasu na drodze krajowej nr 7, jednorazowe pomiary hałasu na drodze krajowej nr 74 oraz dwukrotne pomiary odcinka drogi międzyregionalnej (ul. Objazdowa) w Busku Zdroju. 
     Droga krajowa nr 7 
     Na drodze krajowej nr 7 poziom hałasu mierzony jest w 11 punktach, od miejscowości Skarżysko-Kamienna do Wodzisławia, na długości trasy 92,70 km. Na tej trasie pomiary hałasu dokonywane są corocznie dwukrotnie, w I i II półroczu, zarówno w bezpośrednim sąsiedztwie trasy, jak i na pierwszej linii zabudowy. W wyniku przeprowadzonych badań odnotowano, że w sześciu punktach pomiarowych, zlokalizowanych w bezpośrednim sąsiedztwie jezdni, poziom hałasu osiągnął wartość nieco ponad 75dB. Pomiary wykonane w pierwszym półroczu 2000 roku nieznacznie różnią się od pomiarów wykonanych w drugim półroczu. Na całej długości trasy, w obu cyklach badań, poziom hałasu w bezpośrednim sąsiedztwie drogi, we wszystkich mierzonych punktach jest wyższy o 13,3-17,5dB od dopuszczalnej normy wynoszącej 60dB. Średni poziom hałasu dla całego badanego odcinka wynosi 75,1dB i jest wyższy od wartości progowej o 15,1dB. W porównaniu do roku 1999 średni poziom hałasu wzrósł o 0,3dB. 
     Nieco lepsze wyniki uzyskano w punktach pomiarowych zlokalizowanych na pierwszej linii zabudowy. Zarówno w pierwszym, jak i w drugim półroczu wykonane pomiary hałasu nie wykazały poziomu dźwięku przekraczającego 75dB. Przekroczenia dopuszczalnej normy wynoszą tam od 7,4 do 13dB. Średnia wartość poziomu hałasu na pierwszej linii zabudowy dla całej badanej trasy wynosi 69,8dB, zarówno w I, jak i II półroczu, i jest wyższa od roku ubiegłego o 0,3dB. 
     Zbiorcze zestawienie wyników pomiarów w rejonie drogi krajowej nr 7 przedstawiono w tabeli 77
     Analizując wyniki zawarte w niniejszej tabeli należy zauważyć niewielką tendencję spadkową w zakresie wielkości emisji hałasu, zarówno w bezpośrednim sąsiedztwie jezdni jak i na pierwszej linii zabudowy. Od roku 1999 nie notuje się na pierwszej linii zabudowy, poziomu hałasu przekraczającego 75dB. Najbardziej niekorzystny był rok 1998, w którym to na całej długości badanej drogi, w bezpośrednim sąsiedztwie jezdni hałas osiągnął wartość powyżej 75dB i wskaźnik "W" dla całej trasy wyniósł 100%. 
     Wyniki prowadzonego na tej trasie monitoringu hałasu w latach 1998-2000 przedstawia tabela 77 
      Wyniki pomiarów hałasu w rejonie drogi krajowej nr 7 przedstawia tabela 78 i rys.48
     Droga krajowa nr 74 
     Na drodze krajowej nr 74 badania hałasu w systemie monitoringu prowadzone są od roku 1996. W ostatnich dwóch latach badań, w związku ze zmianą granic administracyjnych województwa, zwiększył się odcinek pomiarowy o 48,66 km. Badania na tej trasie prowadzone są raz w roku, zarówno w bezpośrednim sąsiedztwie jezdni, jak i na pierwszej linii zabudowy. 
     Ostatnie, przeprowadzone w 2000 roku, pomiary hałasu wykazały, że we wszystkich punktach pomiarowych, zlokalizowanych w bezpośrednim sąsiedztwie jezdni przekroczona została wartość dopuszczalna (60dB) o 11,3-16,1dB. Podobnie na pierwszej linii zabudowy zanotowano przekroczenia hałasu o 5,0-11,0dB. Średnia wartość poziomu dźwięku dla całej długości trasy, w bezpośrednim jej sąsiedztwie wynosi 73,8dB, i jest wyższa od przyjętej normy o 13,8dB, a na pierwszej linii zabudowy - 68,4dB i jest wyższa o 8,4dB. 
     W porównaniu z rokiem 1999 średnia wartość hałasu, zarówno w bezpośrednim sąsiedztwie jezdni, jak i na pierwszej linii zabudowy, zwiększyła się tylko o 0,1dB. 
     Zbiorcze zestawienie wyników pomiarów hałasu w rejonie drogi krajowej nr 74 przedstawiono w tabeli 79
     Na drodze krajowej nr 74 wskaźnik "W" w zakresie hałasu powyżej 75dB, w porównaniu z rokiem 1999, wzrósł o prawie 10% w bezpośrednim sąsiedztwie jezdni. Natomiast na pierwszej linii zabudowy nie zauważa się większych różnic wskaźnika "W" pomiędzy rokiem 1999 a 2000. Oznacza to, że na tej trasie pogorszyła się znacznie sytuacja w bezpośrednim sąsiedztwie drogi w zakresie hałasu > 75dB. Ponadto na pierwszej linii zabudowy zauważa się nieznaczny wzrost w zakresie hałasu 70,1-75dB. 
     Wyniki pomiarów poziomu hałasu w rejonie trasy nr 74 z lat 1998-2000 zawarte są w tabeli 80. Trasę komunikacyjną nr 74 przedstawia rys.49
     Droga międzyregionalna - ul. Objazdowa w Busku Zdroju 
     Od roku 1996 systemem monitoringu objęty został również odcinek drogi międzyregionalnej, na ul. Objazdowej w Busku Zdroju, o długości 0,5 km. Od roku 1998 pomiaru hałasu dokonuje się dwa razy w roku. Ze względu na przebieg drogi poza strefą o charakterze uzdrowiskowym, wartość progowa hałasu w porze dziennej dla tego typu terenu wynosi 60dB. 
     Wykonane w latach 1996-2000 pomiary hałasu wykazały, że w każdym badanym roku poziom dźwięku, zarówno w bezpośrednim sąsiedztwie jezdni, jak i na pierwszej linii zabudowy, przekracza dopuszczalną normę (60dB). Średni poziom hałasu dla wszystkich pomiarów wykonanych w latach 1996-2000 w bezpośrednim sąsiedztwie jezdni wynosi 75,0dB, i jest wyższy od normy o 15dB, a na pierwszej linii zabudowy 69,2dB, i jest wyższy od normy o 9,2dB. Przeprowadzone pomiary hałasu na tym odcinku trasy uprawniają do zaliczenia tego terenu do obszarów o szczególnej uciążliwości. 
     Wyniki przeprowadzonych w latach 1996-2000 pomiarów hałasu na tym odcinku drogi przedstawia tabela 81.