|
3. Ochrona powietrza w świetle
wymagań Unii Europejskiej
W dorobku prawnym UE w dziedzinie ochrony środowiska istotną
rolę pełnią przepisy określające normatywy jakości środowiska, którym
towarzyszą szczegółowe wymagania dotyczące oceny ich dotrzymywania. Monitoring
jakości środowiska stanowi podstawę funkcjonowania mechanizmu prawnego, jakim
są plany poprawy jakości poszczególnych komponentów środowiska,
w tym powietrza. Pełne przeniesienie wymagań dyrektyw UE do
prawa krajowego powinno zapewnić nowe prawo o ochronie środowiska wraz z aktami
wykonawczymi.
Podstawowym dokumentem określającym wymagania dotyczące
oceny i zarządzania (sterowania) jakością powietrza w krajach Wspólnoty
Europejskiej jest Dyrektywa Rady nr 96/62/EC
z 27 września 1996 roku, tzw. dyrektywa ramowa. Głównym
celem działań wynikających z dyrektywy jest utrzymanie jakości powietrza w
rejonach, gdzie jest ona dobra i jej poprawa w pozostałych rejonach. Dyrektywa
określa ramy do ustanowienia kryteriów jakości powietrza oraz do monitorowania
i prowadzenia oceny jakości powietrza w krajach członkowskich. Nakłada również
obowiązek tworzenia planów i programów naprawczych dla obszarów, na których
jakość powietrza nie odpowiada przyjętym kryteriom.
Zgodnie z założeniami dyrektywy ramowej, podstawę do
wszelkich działań z niej wynikających stanowią wyniki oceny poziomów stężeń
zanieczyszczeń w powietrzu lub ich osiadania na podłożu. Wymagania oraz
kryteria stosowane przy ocenie jakości otaczającego powietrza w odniesieniu do
konkretnych substancji określają dyrektywy pochodne. Celem ocen jakości
powietrza są: ochrona zdrowia, ochrona ekosystemów lub roślin.
Oceny oraz wynikające z nich działania odnoszone są do
jednostek terytorialnych nazywanych strefami, obejmujących obszar całego kraju.
Zgodnie z projektami nowych uregulowań prawnych, opracowanych w ramach
realizowanego obecnie procesu dostosowania systemu monitoringu jakości
powietrza do wymagań Wspólnotowych, strefę stanowi obszar miasta i aglomeracji
o liczbie mieszkańców powyżej 250 tysięcy lub obszar powiatu nie wchodzący w
skład aglomeracji.
Poziomy odniesienia dla stężeń stanowią tzw. „wartości
progowe”, z którymi porównuje się stężenia danego zanieczyszczenia na obszarze
strefy, i z którymi wiążą się odpowiednie wymagania co do podejmowania działań.
Dla potrzeb ustalenia odpowiedniego sposobu oceny jakości
powietrza w poszczególnych strefach, wojewoda dokonywać będzie przynajmniej co
5 lat klasyfikacji stref, odrębnie pod kątem poziomu każdej substancji,
wyodrębniając strefy, w których:
- przekroczone
są poziomy dopuszczalne,
- poziom
substancji nie przekracza poziomu dopuszczalnego i jest wyższy od górnego progu
oszacowania,
- poziom
substancji nie przekracza górnego progu oszacowania i jest wyższy od dolnego
progu oszacowania,
- poziom
substancji nie przekracza dolnego progu oszacowania.
Wojewoda co roku dokonywał będzie oceny poziomu substancji w
powietrzu w danej strefie,
a następnie klasyfikacji stref, w których poziom:
- choćby
jednej substancji przekracza poziom dopuszczalny powiększony o margines
tolerancji,
- choćby
jednej substancji mieści się pomiędzy poziomem dopuszczalnym, a poziomem
dopuszczalnym powiększonym o margines tolerancji,
- substancji
nie przekracza poziomu dopuszczalnego.
Górny oraz dolny próg oszacowania oznacza procentową część
dopuszczalnego poziomu substancji w powietrzu, która zostanie określona w
odpowiednich przepisach.
Dla stref, w których poziom choćby jednej substancji
przekracza poziom dopuszczalny powiększony o margines tolerancji, wojewoda, po
zasięgnięciu opinii starosty, określać będzie program ochrony powietrza, mający
na celu osiągnięcie dopuszczalnych poziomów substancji w powietrzu. W przypadku
ryzyka występowania przekroczeń dopuszczalnych lub alarmowych poziomów
substancji w powietrzu w danej strefie, wojewoda, po zasięgnięciu opinii
właściwego starosty, określi w drodze rozporządzenia plan działań
krótkoterminowych, w których ustalane będą działania mające na celu
zmniejszenie ryzyka wystąpienia takich przekroczeń oraz ograniczenia skutków i
czasu trwania zaistniałych przekroczeń.
Oceny jakości powietrza dokonywane będą w ramach państwowego
monitoringu środowiska. Wymagany jest przy tym dobór odpowiedniego sposobu
wykonywania ocen jakości powietrza
w danej strefie, stosownie do stopnia zurbanizowania obszaru
oraz dotychczas występującego zanieczyszczenia. Obowiązujący sposób oceny
uzależniony jest więc od wyników klasyfikacji stref. Wyłącznie na podstawie
pomiarów dokonywane są oceny w aglomeracjach i innych strefach,
w których poziom danej substancji w powietrzu jest wyższy od
górnego progu oszacowania, a nie przekracza poziomu dopuszczalnego oraz, w
których poziom substancji przekracza poziom dopuszczalny. W pozostałych
strefach, obok pomiarów, których program może być mniej intensywny, dopuszcza
się także inne techniki oceny, jak modelowanie matematyczne czy obiektywne
metody szacowania. W odniesieniu do pomiarów obowiązują określone metody
referencyjne pomiarów stężeń w atmosferze. Metody te określają zasadę działania
analizatorów (w przypadku pomiarów automatycznych), lub metodę pobierania prób
i ich analizy (w przypadku pomiarów manualnych).
Wymogi w zakresie dostosowania monitoringu powietrza do
standardów UE zawarte są w publikacji Biblioteki Monitoringu Środowiska pn.
„Wskazówki do modernizacji monitoringu jakości powietrza pod kątem dostosowania
systemu do wymagań przepisów Unii Europejskiej ze szczególnym uwzględnieniem
dużych miast”, Warszawa 2000.
Właściwe zaplanowanie docelowego systemu ocen bieżących
wymaga znajomości stanu zanieczyszczenia powietrza na danym obszarze. Pierwszym
krokiem do utworzenia systemu zgodnego z wymaganiami dyrektyw UE jest dokonanie
wstępnej oceny zanieczyszczenia powietrza na obszarze wszystkich stref. W
województwie świętokrzyskim w 2000 r. przystąpiono do opracowania takiej oceny,
klasyfikacji stref oraz kierunków modernizacji monitoringu powietrza na
potrzeby ocen bieżących, które wykonywane będą w trybie przewidzianym w
tworzonych obecnie nowych, spójnych z Unią Europejską unormowań prawnych. W
ocenie wstępnej jakość powietrza, zgodnie z powołanymi wyżej wytycznymi,
określana jest dla następujących substancji zanieczyszczających: dwutlenek
siarki, dwutlenek azotu, pył zawieszony, tlenek węgla, benzen i ołów. Wyniki
tego opracowania przytoczone zostaną w następnej edycji raportu.
Dotrzymanie unijnych standardów jakości powietrza może
okazać się najbardziej trudne
w odniesieniu do pyłu zawieszonego, bowiem wartości
graniczne stężeń tej substancji obowiązujące w UE, w porównaniu ze stężeniami
dopuszczalnymi dotychczas obowiązującymi w Polsce, są o wiele bardziej
rygorystyczne.
Należy ponadto wspomnieć, że do dyrektyw unijnych, które
mają istotny wpływ na kształtowanie się nowych, tworzonych obecnie uregulowań
prawnych, odnoszących się między innymi do ochrony powietrza, należy Dyrektywa
Rady nr 96/61/WE w sprawie zintegrowanego zapobiegania i ograniczania
zanieczyszczeń (IPPC), wprowadzająca obowiązek posiadania przez podmioty
gospodarcze prowadzące działalność mieszczącą się w określonych kategoriach,
pozwolenia zintegrowanego na korzystanie ze środowiska. W trakcie wydawanych
pozwoleń uwzględniany będzie wpływ zanieczyszczeń na wodę, powietrze i ziemię w
sposób kompleksowy. Przepisy formułują kilka podstawowych wymagań, jakim
powinno odpowiadać pozwolenie. Przede wszystkim powinno ustalać indywidualne
normy dopuszczalnej emisji z uwzględnieniem zasady najlepszej dostępnej techniki
oraz zawierać postanowienia, których celem będzie zapobieganie transferowi
emitowanych zanieczyszczeń do innego elementu środowiska.
|
|