CZĘŚĆ II. STAN CZYSTOŚCI POWIETRZA

Podsumowanie

     Powietrze atmosferyczne jest jednym z podstawowych elementów środowiska przyrodniczego. Pomimo, że skład powietrza jest w zasadzie stały, to na skutek działalności człowieka następuje jego skażenie emisją zanieczyszczeń pyłowych i gazowych. Istota ochrony powietrza przed zanieczyszczeniem polega na ograniczeniu emisji do atmosfery tych zanieczyszczeń stałych i gazowych, które wpływają na zmianę jej składu chemicznego i fizycznego. Ograniczenie emisji uzyskuje się poprzez zapobieganie ich powstawaniu, ograniczeniu ilości substancji zanieczyszczających emitowanych do powietrza, a także drogą usuwania zanieczyszczeń już wyemitowanych. Obserwowane w ostatnich latach korzystne tendencje w zmianach wielkości emisji zanieczyszczeń do atmosfery, spowodowane zostały zmniejszeniem produkcji zakładów uciążliwych oraz unowocześnieniem technologii produkcji i oczyszczania gazów odlotowych. 
      Prowadzone w ramach państwowego monitoringu środowiska badania jakości powietrza dowodzą, że na terenach objętych pomiarami nie występują przekroczenia norm stężeń podstawowych zanieczyszczeń powietrza: dwutlenku siarki, dwutlenku azotu i pyłu zawieszonego. Region świętokrzyski charakteryzuje dotrzymywanie dopuszczalnych średnich stężeń rocznych, dobowych i chwilowych, określonych w aktualnie obowiązujących przepisach. Najbardziej zbliżone do wartości dopuszczalnych, lecz ich nie przekraczające zanieczyszczenie powietrza odnosi się do rejonu Nowin i dotyczy stężeń średniorocznych pyłu zawieszonego, a związane jest z oddziaływaniem zakładów wydobywczo-przetwórczych surowców węglanowych. 
      Wielkości średnich rocznych stężeń badanych zanieczyszczeń powietrza w okresie ostatnich kilku lat wykazują na ogół korzystne tendencje zmian, zwłaszcza dotyczy to dwutlenku siarki. Sytuacja ta jest wynikiem sukcesywnego zmniejszania się wielkości emisji z dużych obiektów przemysłowych. Także w sektorze komunalnym obserwuje się sukcesywny postęp związany z realizacją w coraz szerszym zakresie takich przedsięwzięć, jak przebudowa kotłowni węglowych na opalane niskozasiarczonym olejem lub gazem oraz racjonalizacja gospodarki cieplnej. 
      Zanieczyszczenia specyficzne mają przede wszystkim znaczenie lokalne. Należy jednak podkreślić, że rejony objęte badaniami nie cechują się podwyższonymi wartościami stężeń tych substancji. 
      Obok negatywnych wpływów na środowisko, jakie związane są z produkcją przemysłową i wytwarzaniem energii w procesach cieplnych - coraz poważniejsze zagrożenia dla środowiska powoduje transport. Pomimo poprawiającego się stanu technicznego pojazdów uczestniczących w ruchu drogowym oraz coraz powszechniej stosowanych przyjaznych środowisku rozwiązań technologicznych barierą dla poprawy jakości powietrza na terenie miejskim jest zbyt mała przepustowość ulic i brak preferencji dla transportu publicznego. Dla określenia udziału transportu drogowego w zanieczyszczeniu powietrza, rozpoczęte przed dwoma laty badania na stacji komunikacyjnej w Kielcach będą kontynuowane. 
      Ocena jakości powietrza w województwie świętokrzyskim w analogicznym okresie może okazać się mniej korzystna, w odniesieniu do wymagań określonych dyrektywami Unii Europejskiej, ponieważ wyznaczone tam wartości progowe są bardziej rygorystyczne, zwłaszcza w odniesieniu do zanieczyszczeń pyłowych.