Podsumowanie
Powietrze atmosferyczne jest jednym z podstawowych elementów
środowiska przyrodniczego. Pomimo, że skład powietrza jest w zasadzie stały, to
na skutek działalności człowieka następuje jego skażenie emisją zanieczyszczeń
pyłowych i gazowych. Istota ochrony powietrza przed zanieczyszczeniem polega na
ograniczeniu emisji do atmosfery tych zanieczyszczeń stałych i gazowych, które
wpływają na zmianę jej składu chemicznego i fizycznego. Ograniczenie emisji
uzyskuje się poprzez zapobieganie ich powstawaniu, ograniczeniu ilości
substancji zanieczyszczających emitowanych do powietrza, a także drogą usuwania
zanieczyszczeń już wyemitowanych. Obserwowane w ostatnich latach korzystne
tendencje w zmianach wielkości emisji zanieczyszczeń do atmosfery, spowodowane
zostały zmniejszeniem produkcji zakładów uciążliwych oraz unowocześnieniem
technologii produkcji i oczyszczania gazów odlotowych.
Prowadzone w ramach państwowego monitoringu środowiska
badania jakości powietrza dowodzą, że na terenach objętych pomiarami nie
występują przekroczenia norm stężeń podstawowych zanieczyszczeń powietrza:
dwutlenku siarki, dwutlenku azotu i pyłu zawieszonego. Region świętokrzyski
charakteryzuje dotrzymywanie dopuszczalnych średnich stężeń rocznych, dobowych
i chwilowych, określonych w aktualnie obowiązujących przepisach. Najbardziej
zbliżone do wartości dopuszczalnych, lecz ich nie przekraczające zanieczyszczenie
powietrza odnosi się do rejonu Nowin i dotyczy stężeń średniorocznych pyłu
zawieszonego, a związane jest z oddziaływaniem zakładów
wydobywczo-przetwórczych surowców węglanowych.
Wielkości średnich rocznych stężeń badanych zanieczyszczeń
powietrza w okresie ostatnich kilku lat wykazują na ogół korzystne tendencje
zmian, zwłaszcza dotyczy to dwutlenku siarki. Sytuacja ta jest wynikiem
sukcesywnego zmniejszania się wielkości emisji z dużych obiektów przemysłowych.
Także w sektorze komunalnym obserwuje się sukcesywny postęp związany
z realizacją w coraz szerszym zakresie takich przedsięwzięć,
jak przebudowa kotłowni węglowych na opalane niskozasiarczonym olejem lub gazem
oraz racjonalizacja gospodarki cieplnej.
Zanieczyszczenia specyficzne mają przede wszystkim znaczenie
lokalne. Należy jednak podkreślić, że rejony objęte badaniami nie cechują się
podwyższonymi wartościami stężeń tych substancji.
Obok negatywnych wpływów na środowisko, jakie związane są z
produkcją przemysłową
i wytwarzaniem energii w procesach cieplnych - coraz
poważniejsze zagrożenia dla środowiska powoduje transport. Pomimo
poprawiającego się stanu technicznego pojazdów uczestniczących
w ruchu drogowym oraz coraz powszechniej stosowanych
przyjaznych środowisku rozwiązań technologicznych barierą dla poprawy jakości
powietrza na terenie miejskim jest zbyt mała przepustowość ulic i brak
preferencji dla transportu publicznego. Dla określenia udziału transportu
drogowego w zanieczyszczeniu powietrza, rozpoczęte przed dwoma laty badania na
stacji komunikacyjnej w Kielcach będą kontynuowane.
Ocena jakości powietrza w województwie świętokrzyskim w
analogicznym okresie może okazać się mniej korzystna, w odniesieniu do wymagań
określonych dyrektywami Unii Europejskiej, ponieważ wyznaczone tam wartości
progowe są bardziej rygorystyczne, zwłaszcza w odniesieniu do zanieczyszczeń
pyłowych.
|