CZĘŚĆ II. STAN CZYSTOŚCI POWIETRZA

2. Monitoring jakości powietrza

2.5. Zanieczyszczenia komunikacyjne 

      O stanie zanieczyszczenia powietrza w zespołach miejsko-przemysłowych decyduje napływ zanieczyszczeń oraz emisja lokalna, której struktura zależna jest od emisji ze źródeł przemysłowych, komunalnych oraz natężenia ruchu komunikacyjnego. W ostatnich latach dynamiczny wzrost natężenia ruchu drogowego ma szczególnie niekorzystny wpływ na środowisko. Zaznacza się to głównie emisją dużych ilości toksycznych spalin, a także hałasu oraz zapylenia, co odczuwalne jest zwłaszcza w centralnej części miast i w rejonach tras komunikacyjnych o ruchu tranzytowym. 
      Głównymi zanieczyszczeniami, powstającymi podczas pracy silnika spalinowego, są węglowodory, tlenek węgla, tlenki azotu, aldehydy, pył oraz metale, w tym ołów. Emisja węglowodorów jest skutkiem niecałkowitego spalania paliwa w silniku, a także w pewnym stopniu odparowywania paliwa przez nieszczelności układów samochodu. Emisja aldehydów jest wynikiem utleniania się niecałkowicie spalanych węglowodorów. Emisja tlenku węgla jest również wynikiem niecałkowitego lub nieprawidłowego procesu spalania i zależna jest w dużym stopniu od stanu technicznego silnika. Tlenki azotu są wynikiem utleniania azotu dostarczanego z powietrzem i paliwem. W spalinach przeważa NO oraz nieznaczne ilości NO2. Ilość tlenku azotu zawartego w powietrzu może być wskaźnikiem zagrożenia badanego rejonu emisją zanieczyszczeń komunikacyjnych, jednakże obecnie NO nie jest uwzględniony w polskich normach (norma dotyczy tylko NO2). Ołów jest wynikiem emisji dodatków do paliw zapewniających prawidłową pracę silnika. Pył częściowo emitowany jest z procesu spalania, częściowo powstaje w procesie zużywania się okładzin hamulcowych, opon i innych układów pojazdów, a także unoszony jest z jezdni pod wpływem ruchu pojazdów. 
      Zasadniczą różnicą pomiędzy emisją przemysłową i komunalną a komunikacyjną jest wysokość źródła emisji i związany z tym sposób rozprzestrzenia się zanieczyszczeń. W przypadku zanieczyszczeń komunikacyjnych, ich źródła znajdują się tuż przy powierzchni terenu, a rozprzestrzenianie jest bardzo utrudnione. 
      Ilość emitowanych zanieczyszczeń zależy od wielu czynników, między innymi od: natężenia i płynności ruchu, konstrukcji silnika i jego stanu technicznego, zastosowania dopalaczy i filtrów, rodzaju paliwa i pochylenia podłużnego drogi. 
      Należy ponadto podkreślić, że zanieczyszczenia emitowane przez pojazdy nie tylko bezpośrednio pogarszają jakość powietrza w rejonach o intensywnym ruchu drogowym, ale także biorą udział w reakcjach fotochemicznych zachodzących w atmosferze, wpływając na wzrost natężenia ozonu w warstwie troposferycznej. 
      Kierując się potrzebą oceny zagrożeń jakie powoduje, szczególnie w ostatnich latach, szybki wzrost natężenia ruchu komunikacyjnego, w 1998 roku w Kielcach utworzono stację zanieczyszczeń komunikacyjnych, umiejscowioną przy Al. IX Wieków Kielc (budynek Świętokrzyskiego Urzędu Wojewódzkiego). Al. IX Wieków Kielc, to jedna z głównych arterii komunikacyjnych miasta, która obciążona jest dużą ilością pojazdów ruchu lokalnego i tranzytowego. 
      Stacja ta wyposażona jest w wysokiej klasy automatyczną aparaturę, gwarantującą ciągłość i czułość wykonywanych pomiarów. Wszystkie dane na bieżąco przekazywane są modemowymi łączami telefonicznymi do centralnego komputera znajdującego się w Wojewódzkim Inspektoracie Ochrony Środowiska w Kielcach, który umożliwia ich przechowywanie i przetwarzanie w zakresie następujących stężeń: tlenku węgla, tlenków azotu, dwutlenku siarki i pyłu zawieszonego. Ostatnio do programu badań włączono także wykonywanie analiz metali ciężkich w pyle zawieszonym. 
      W niniejszej publikacji analizę zanieczyszczeń oparto na wynikach pomiarów z 1999 i 2000 r. Parametry statystyczne, stanowiące podstawę analizy w odniesieniu do wartości dopuszczalnych stężeń zanieczyszczeń powietrza, przedstawiono w tabeli 26

      Zestawienie danych pomiarowych dowodzi, że na stacji komunikacyjnej w Kielcach w 2000 r. nie występuje przekroczenie dopuszczalnych wartości stężeń średniorocznych badanych zanieczyszczeń. Najwyższe średnie roczne stężenie uzyskano w odniesieniu do pyłu zawieszonego (71,2% normy) oraz kolejno dwutlenku azotu (35,2%), tlenku węgla (34,8%) i dwutlenku siarki (18,0%). Stężenia 24-godz., wyrażane normowanym parametrem odnoszonym do roku, określanym jako percentyl 98 (S98), pozostają w granicach poniżej poziomów dopuszczalnych. Wartości S98 osiągają dla: pyłu – 99,2 µg/m3 (79,4% normy), CO – 1391,6 µg/m3 (27,8%), NO2 – 23,7 µg/m3 (15,8%), SO2 - 16,2 µg/m3 (10,8%). Najwyższa wartość stężenia 24-godz. tlenku węgla, którą zanotowano w dniu 10.11.2000 r. wynosiła 2204,1 µg/m3. Stężenia chwilowe również są niskie w porównaniu do wartości normatywnych określonych dla stężeń krótkookresowych (D30), przy czym maksymalne stężenie 30-minutowe tlenku węgla, które wystąpiło również w dniu 10.11.2000, wynosiło 5600,0 µg/m3, a drugie zarejestrowane maksimum osiągnęło wartość 5099,0 µg/m3 (22.12.2000). Percentyl S99,8 dla tlenku węgla wynosi 3300 µg/m3, przy normie 20000 µg/m3. 
      Wyłącznie S99,8 dla pyłu zawieszonego (stężenia 30 minutowe) pozostawały w niewielkiej rozbieżności z normą dopuszczalną, która w tym przypadku ustalona została tylko do celów obliczeniowych i nie służy ocenie jakości powietrza na podstawie pomiarów. 
      Z prowadzonych obserwacji danych pomiarowych wynika ponadto, że przebieg zmian stężeń zanieczyszczeń na Al. IX Wieków Kielc ma charakter cykliczny. Maksymalne stężenia zanieczyszczeń w ciągu dnia są przesunięte w czasie o około 2 godz. w stosunku do występującego maksymalnego natężenia ruchu, a wynika to stąd, że zanieczyszczenia nie są rozpraszane od razu po opuszczeniu układu wydechowego pojazdu oraz, że następuje ich sukcesywna akumulacja w powietrzu. W tym wypadku chwilowe stężenie zanieczyszczeń jest wynikiem bieżącej emisji oraz stężenia wynikającego z obecności zanieczyszczeń powstałych wcześniej. Obserwuje się także tygodniową cykliczność stężeń badanych zanieczyszczeń. Najmniejsze stężenia występują w niedzielę, a największe w piątek, co jest prawdopodobnie związane ze zwiększeniem ruchu tranzytowego. 
      Przykładowy rozkład stężeń 30-min. w ciągu dnia, a także przebieg tygodniowy odnoszący się do zanieczyszczeń powietrza na stacji komunikacyjnej w Kielcach, przy Al. IX Wieków Kielc przedstawiono na rys.21 i rys.22. Przy porównywaniu wykresów CO, NOx, NO2 i NO należy zwrócić uwagę na to, że zostały one przedstawione w różnych skalach, ze względu na znaczne różnice w rozpiętości stężeń zanieczyszczeń. 
      Pył uliczny, którego stężenia na tej stacji są stosunkowo wysokie (ponad 70% normy), jest produktem powstałym w wyniku interakcji materiałów stałych, ciekłych i gazowych wytworzonych głównie z gleby, materiałów budowlanych i emisji z pojazdów samochodowych. Jest on więc w pewnej mierze wynikiem emisji, jednak na skutek oddziaływania wiatru oraz turbulencji wymuszonej ruchem pojazdów, zostaje on wtórnie emitowany do atmosfery. W roku 2000 próby pyłu zawieszonego ze stacji komunikacyjnej poddano analizie na zawartość metali: Cd, Cu, Pb, Ni i Cr. Poboru prób pyłu dokonano za pomocą automatycznego urządzenia ACCu, zainstalowanego przy pyłomierzu TEOM, stężenia metali natomiast określono metodą absorpcji spektofotometrii atomowej. Jest to pierwsza seria badań, stąd nie ma możliwości przedstawienia charakterystyki zmian uzyskiwanych w tym zakresie wyników. 
      Porównując wyniki zestawione w tabeli 27
do poziomów dopuszczalnych norm zauważa się, że najwyższe stężenia uzyskano w odniesieniu do kadmu i ołowiu, lecz są to wartości niskie, maksymalnie osiągające do kilkunastu procent normy. Średnioroczne zawartości metali wynosiły (w % normy): Cd – 16,9; Cu – 1,0; Pb – 3,0; Ni – 0,1; Cr – 0,0. 
      Zagadnienie występowania metali w pyle zawieszonym jest bardzo złożone. Przyjmuje się, że wyniki badań zawsze mają charakter regionalny. O składzie chemicznym pyłów na tym terenie decyduje nie tylko emisja pochodząca z komunikacji, lecz również i przede wszystkim emisja pochodząca ze źródeł energetycznego spalania paliw oraz w mniejszym stopniu z przemysłu. Jednym z większych źródeł punktowych emisji zanieczyszczeń pyłowych w Kielcach jest Elektrociepłownia Kielce i jako ciepłownia węglowa jest bezpośrednim źródłem emisji metali do atmosfery. Nie tylko ten obiekt, ale także liczne rozproszone źródła emisji, mogą mieć wpływ zarówno na stężenia metali, jak i innych zanieczyszczeń w analizowanym rejonie miasta, a ponadto dodatkowo zaznacza się tu oddziaływanie źródeł mobilnych. Ze źródeł transportu emitowane są głównie takie metale jak: ołów, miedź, kadm i cynk. 
      Dla określenia stopnia skażenia powietrza w pobliżu trasy komunikacyjnej na Al. IX Wieków Kielc oraz wpływu zanieczyszczeń, emitowanych z pojazdów na ogólny stan jakości powietrza w tej części miasta, pomiary należy kontynuować jeszcze przez pewien czas.