CZĘŚĆ V. ZAGROŻENIE ŚRODOWISKA HAŁASEM

2. Monitoring hałasu komunikacyjnego

Kielce - plan akustyczny
Kielce są największym miastem Staropolskiego Okręgu Przemysłowego o znaczeniu ponadregionanym, stanowiącym również ważny węzeł komunikacji drogowej i kolejowej. W granicach administracyjnych miasta znajduje się teren o powierzchni 109 km2, który zamieszkuje 212 tyś. mieszkańców. Przez Kielce przebiegają drogi tranzytowe relacji: Gdańsk - Warszawa - Kielce - Kraków - Chyżne, Sulejów - Kielce - Kraśnik - Hrubieszów, Wiśniówka - Kielce - Busko -Tarnów. Jedynie trasa Warszawa-Kraków posiada pół-obwodnicę, która jednocześnie przejmuje ruch tranzytowy na kierunku Łódź-Częstochowa. W pozostałych kierunkach ruch tranzytowy przebiega przez centrum miasta.
Sieć dróg tranzytowych uzupełniają drogi wojewódzkie łączące Kielce z Łopusznem, Częstochową, Małogoszczą i Staszowem, które również przebiegają przez centralne dzielnice miasta. Ciągle nasilające się natężenie ruchu komunikacyjnego w mieście wpływa na wydłużenie czasu przejazdu ulicami tranzytowymi, na zwiększenie zanieczyszczenia spalinami i hałasem oraz na pogorszenie się warunków bezpieczeństwa na skrzyżowaniach dróg tranzytowych z drogami lokalnymi.
Bardzo ograniczona realizacja inwestycji w zakresie poprawy przepustowości ruchu tranzytowego powoduje na ulicach Kielc coraz to większe "korki" w godzinach szczytu. Z każdym rokiem wzrastają potrzeby budowy nowych obwodnic i sygnalizacji świetlnej oraz modernizacji istniejących skrzyżowań.

Monitorowanie hałasu komunikacyjnego poszczególnych miast, realizowane cyklicznie w odstępach kilkuletnich, służyć ma podejmowaniu prac planistycznych, projektowych, budowlanych prowadzących do skutecznego ograniczenia uciążliwości dla mieszkańców jak również wprowadzaniu w tym celu możliwych zmian organizacji ruchu drogowego. Poprzedni plan akustyczny Kielc, sporządzony był w 1993 roku przez Biuro Usług Ekologicznych w Krakowie wykonujące to opracowanie na zlecenie władz samorządowych miasta. Kolejne pomiary, zakończone opracowaniem mapy akustycznej i analizą wpływu komunikacji na klimat akustyczny Kielc, wykonał Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w 1999 roku.
Celem wykonanych w 1999 roku pomiarów hałasu było określenie warunków akustycznych panujących w bezpośrednim sąsiedztwie tras komunikacyjnych miasta i uzyskanie informacji o uciążliwości akustycznej analizowanych źródeł (tras). Pomiary przeprowadzono łącznie w 122 punktach w odległości 1 m od krawędzi jezdni, na wysokości 1,2 m od jej poziomu. W każdym punkcie pomiarowym, pomiary wykonywano w 15-minutowych przedziałach czasowych w godzinach maksymalnego i w miarę równomiernego natężenia ruchu. Droga objęta pomiarami dla celów prowadzonych badań podzielona została na jednorodne odcinki, przy czym cecha jednorodności dotyczy zarówno zabudowy jak też parametrów ruchu pojazdów. Dla potrzeb statystyki przekroczeń dopuszczalnych poziomów hałasu przyjęto jeden poziom normowy równy 60 dB (w porze dziennej) co jest zgodne z zaleceniami Instytutu Ochrony Środowiska (koordynatora krajowego monitoringu hałasu).
Przeprowadzone badania wykazały, że spośród 122 zbadanych odcinków o łącznej długości 92,54 km, co stanowi 25,21% wszystkich ulic w mieście, tylko na jednym (odcinek ulicy Robotniczej od ul. Zagnańskiej do ul. Łódzkiej) poziom hałasu jest niższy niż dopuszczalna norma 60 dB, określona w Załączniku Nr 1 do Rozporządzenia Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa z dnia 13 maja 1998 r. (Dz. U. Nr 66, poz. 436). Największą grupę, stanowią odcinki ulic (71), na których poziom hałasu mieści się w przedziale 70,1-75 dB. Są to głównie ulice przebiegające przez centralne rejony miasta oraz położone w dzielnicach peryferyjnych - przemysłowych. Najwyższy poziom hałasu ponad 75 dB zanotowano na 27 odcinkach ulic miejskich, przenoszących ruch tranzytowy i na odcinkach dróg wylotowych w kierunku Warszawy, Krakowa, Łodzi, Lublina i Tarnowa. (Jagiellońska, Jesionowa, Krakowska, Łódzka, Ogrodowa, Manifestu Lipcowego, Sandomierska, Seminaryjska, Ściegiennego, Świętokrzyska, Tarnowska i Źródłowa.