CZĘŚĆ V. ZAGROŻENIE ŚRODOWISKA HAŁASEM 2. Monitoring hałasu komunikacyjnego
Kielce - plan akustyczny
Kielce są największym miastem Staropolskiego
Okręgu Przemysłowego o znaczeniu ponadregionanym,
stanowiącym również ważny węzeł komunikacji drogowej
i kolejowej. W granicach administracyjnych miasta
znajduje się teren o powierzchni 109 km2,
który zamieszkuje 212 tyś. mieszkańców. Przez
Kielce przebiegają drogi tranzytowe relacji: Gdańsk
- Warszawa - Kielce - Kraków - Chyżne, Sulejów
- Kielce - Kraśnik - Hrubieszów, Wiśniówka - Kielce
- Busko -Tarnów. Jedynie trasa Warszawa-Kraków
posiada pół-obwodnicę, która jednocześnie przejmuje
ruch tranzytowy na kierunku Łódź-Częstochowa.
W pozostałych kierunkach ruch tranzytowy przebiega
przez centrum miasta.
Sieć dróg tranzytowych uzupełniają drogi wojewódzkie
łączące Kielce z Łopusznem, Częstochową, Małogoszczą
i Staszowem, które również przebiegają przez centralne
dzielnice miasta. Ciągle nasilające się natężenie
ruchu komunikacyjnego w mieście wpływa na wydłużenie
czasu przejazdu ulicami tranzytowymi, na zwiększenie
zanieczyszczenia spalinami i hałasem oraz na pogorszenie
się warunków bezpieczeństwa na skrzyżowaniach
dróg tranzytowych z drogami lokalnymi.
Bardzo ograniczona realizacja inwestycji w zakresie
poprawy przepustowości ruchu tranzytowego powoduje
na ulicach Kielc coraz to większe "korki" w godzinach
szczytu. Z każdym rokiem wzrastają potrzeby budowy
nowych obwodnic i sygnalizacji świetlnej oraz
modernizacji istniejących skrzyżowań.
Monitorowanie hałasu komunikacyjnego poszczególnych
miast, realizowane cyklicznie w odstępach kilkuletnich,
służyć ma podejmowaniu prac planistycznych, projektowych,
budowlanych prowadzących do skutecznego ograniczenia
uciążliwości dla mieszkańców jak również wprowadzaniu
w tym celu możliwych zmian organizacji ruchu drogowego.
Poprzedni plan akustyczny Kielc, sporządzony był
w 1993 roku przez Biuro Usług Ekologicznych w
Krakowie wykonujące to opracowanie na zlecenie
władz samorządowych miasta. Kolejne pomiary, zakończone
opracowaniem mapy akustycznej i analizą wpływu
komunikacji na klimat akustyczny Kielc, wykonał
Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w 1999
roku.
Celem wykonanych w 1999 roku pomiarów hałasu było
określenie warunków akustycznych panujących w
bezpośrednim sąsiedztwie tras komunikacyjnych
miasta i uzyskanie informacji o uciążliwości akustycznej
analizowanych źródeł (tras). Pomiary przeprowadzono
łącznie w 122 punktach w odległości 1 m od krawędzi
jezdni, na wysokości 1,2 m od jej poziomu. W każdym
punkcie pomiarowym, pomiary wykonywano w 15-minutowych
przedziałach czasowych w godzinach maksymalnego
i w miarę równomiernego natężenia ruchu. Droga
objęta pomiarami dla celów prowadzonych badań
podzielona została na jednorodne odcinki, przy
czym cecha jednorodności dotyczy zarówno zabudowy
jak też parametrów ruchu pojazdów. Dla potrzeb
statystyki przekroczeń dopuszczalnych poziomów
hałasu przyjęto jeden poziom normowy równy 60
dB (w porze dziennej) co jest zgodne z zaleceniami
Instytutu Ochrony Środowiska (koordynatora krajowego
monitoringu hałasu).
Przeprowadzone badania wykazały, że spośród 122
zbadanych odcinków o łącznej długości 92,54 km,
co stanowi 25,21% wszystkich ulic w mieście, tylko
na jednym (odcinek ulicy Robotniczej od ul. Zagnańskiej
do ul. Łódzkiej) poziom hałasu jest niższy niż
dopuszczalna norma 60 dB, określona w Załączniku
Nr 1 do Rozporządzenia Ministra Ochrony Środowiska,
Zasobów Naturalnych i Leśnictwa z dnia 13 maja
1998 r. (Dz. U. Nr 66, poz. 436). Największą grupę,
stanowią odcinki ulic (71), na których poziom
hałasu mieści się w przedziale 70,1-75 dB. Są
to głównie ulice przebiegające przez centralne
rejony miasta oraz położone w dzielnicach peryferyjnych
- przemysłowych. Najwyższy poziom hałasu ponad
75 dB zanotowano na 27 odcinkach ulic miejskich,
przenoszących ruch tranzytowy i na odcinkach dróg
wylotowych w kierunku Warszawy, Krakowa, Łodzi,
Lublina i Tarnowa. (Jagiellońska, Jesionowa, Krakowska,
Łódzka, Ogrodowa, Manifestu Lipcowego, Sandomierska,
Seminaryjska, Ściegiennego, Świętokrzyska, Tarnowska
i Źródłowa.