CZĘŚĆ I. CHARAKTERYSTYKA WOJEWÓDZTWA

7. Gospodarka

7.3. Transport i komunikacja
Województwo Świętokrzyskie ze względu na swoje centralne położenie i przebieg przez jego terytorium głównych szlaków drogowych i kolejowych jest ważnym węzłem komunikacyjnym Polski. W miarę rozwoju motoryzacji i usług transportowych sieć drogowa spełniać będzie zasadniczą rolę zarówno w transporcie indywidualnym jak i zbiorowym oraz dystrybucji towarów.
Sieć dróg krajowych i wojewódzkich spełnia zasadniczą rolę łączącą ważne ośrodki gospodarcze i turystyczne ze stolicą województwa i siedzibami powiatów. Na niej bowiem koncentruje się około 75% pracy przewozowej transportu drogowego. Na kierunku północ-południe przebiega droga krajowa nr 7, Gdańsk-Warszawa-Radom-Kielce-Kraków-Chyżne, a na kierunku wschód-zachód droga krajowa nr 74 Sulejów-Ruda Maleniecka-Kielce-Opatów-Kraśnik-Hrubieszów. Te dwie trasy oraz droga nr 9 Radom-Ostrowiec-Rzeszów-Barwinek zaliczone zostały także do układu dróg międzynarodowych. Do dróg krajowych należą również: droga nr 73 Wiśniówka-Kielce-Busko-Tarnów-Jasło, droga nr 78, Chałupki-Gliwice-Szczekociny-Jędrzejów-Chmielnik.
Na terenie województwa nie ma autostrad. Według stanu na dzień 31.12.1999 r. ogółem dróg publicznych o twardej nawierzchni jest 11 245 km (w Polsce 248 712 km), w tym: - krajowych - 760 km (z tego dróg ekspresowych - 24 km) - wojewódzkich - 1 062 km - powiatowych - 5 535 km - gminnych - 3 888 km. Na powierzchnię 100 km2 przypada 96,3 km dróg publicznych, w natomiast w Polsce - 79,5 km.

Przewozy ładunków transportem samochodowym na obszarze objętym granicami województwa dotyczą w znaczącej mierze (ok. 8%) także transportu międzynarodowego. Najbardziej obciążoną jest droga nr 7, (Gdańsk-Warszawa-Kielce-Kraków-Chyżne), na której średni dobowy ruch samochodowy wynosi ok. 12 000 pojazdów. Na pozostałych drogach krajowych średnie natężenie pojazdów osiąga wartość 7 500 pojazdów/dobę.

Drugim istotnym elementem systemu transportowego województwa jest transport kolejowy. W województwie łączna długość linii kolejowych wynosi 752 km (w kraju 22 891 km), w tym 722 km stanowią linie normalnotorowe i 30 km - linie wąskotorowe. Gęstość linii kolejowych wynosi 6,4 km/100 km2 (w kraju 7,3 km/100 km2). Linie normalnotorowe na długości 539 km są w pełni zelektryfikowane stanowiąc ekologiczny środek transportu osobowo-towarowego. Na 10 linii w układzie sieci kolejowej najważniejszą rolę w obsłudze pasażerskiej i towarowej spełniają 3 linie kolejowe: Warszawa - Skarżysko-Kamienna - Kielce - Kraków z odgałęzieniem na Katowice, Łódź - Końskie - Stąporków - Skarżysko-Kamienna - Ostrowiec Św. - Przemyśl i Kielce - Częstochowa.

Przez teren województwa przebiega niezelektryfikowana szerokotorowa lina hutniczo-siarkowa (LHS) Hrubieszów-Huta Katowice, spełniająca rolę transportu towarowego pomiędzy Ukrainą i Polską. W miejscowości Sędziszów znajduje się jednak punkt przestawczy dający możliwość przestawiania wagonów z toru szerokiego na narmalnotorowy i odwrotnie.
W regionie skoncentrowany jest duży potencjał WDOKP w tym: lokomotywownia sieciowa i stacja rozrządowa w Skarżysku Kam., oraz stacje rozrządowe i manewrowe (Kielce Herbskie). Istnieją więc znaczne rezerwy do ewentualnego wzrostu przewozów.

Województwo świętokrzyskie nie posiada pasażerskiego portu lotniczego. Opracowana w 1995 roku przez Ministerstwo Transportu koncepcja lokalizacji portu lotniczego w Masłowie, przewidywała modernizację istniejącego portu sportowego w takim kierunku aby mógł on obsługiwać przewozy na liniach o małych potokach ruchu i liniach krótkiego zasięgu dla obsługi przemysłu, centrów handlowych i ruchu turystycznego.