7.
Gospodarka
7.3. Transport i
komunikacja
Województwo Świętokrzyskie ze względu na swoje
centralne położenie i przebieg przez jego terytorium
głównych szlaków drogowych i kolejowych jest ważnym
węzłem komunikacyjnym Polski. W miarę rozwoju
motoryzacji i usług transportowych sieć drogowa
spełniać będzie zasadniczą rolę zarówno w transporcie
indywidualnym jak i zbiorowym oraz dystrybucji
towarów.
Sieć dróg krajowych i wojewódzkich spełnia zasadniczą
rolę łączącą ważne ośrodki gospodarcze i turystyczne
ze stolicą województwa i siedzibami powiatów.
Na niej bowiem koncentruje się około 75% pracy
przewozowej transportu drogowego. Na kierunku
północ-południe przebiega droga krajowa nr 7,
Gdańsk-Warszawa-Radom-Kielce-Kraków-Chyżne, a
na kierunku wschód-zachód droga krajowa nr 74
Sulejów-Ruda Maleniecka-Kielce-Opatów-Kraśnik-Hrubieszów.
Te dwie trasy oraz droga nr 9 Radom-Ostrowiec-Rzeszów-Barwinek
zaliczone zostały także do układu dróg międzynarodowych.
Do dróg krajowych należą również: droga nr 73
Wiśniówka-Kielce-Busko-Tarnów-Jasło, droga nr
78, Chałupki-Gliwice-Szczekociny-Jędrzejów-Chmielnik.
Na terenie województwa nie ma autostrad. Według
stanu na dzień 31.12.1999 r. ogółem dróg publicznych
o twardej nawierzchni jest 11 245 km (w Polsce
248 712 km), w tym: - krajowych - 760 km (z tego
dróg ekspresowych - 24 km) - wojewódzkich - 1
062 km - powiatowych - 5 535 km - gminnych - 3
888 km. Na powierzchnię 100 km2 przypada 96,3
km dróg publicznych, w natomiast w Polsce - 79,5
km.
Przewozy ładunków transportem samochodowym na
obszarze objętym granicami województwa dotyczą
w znaczącej mierze (ok. 8%) także transportu międzynarodowego.
Najbardziej obciążoną jest droga nr 7, (Gdańsk-Warszawa-Kielce-Kraków-Chyżne),
na której średni dobowy ruch samochodowy wynosi
ok. 12 000 pojazdów. Na pozostałych drogach krajowych
średnie natężenie pojazdów osiąga wartość 7 500
pojazdów/dobę.
Drugim istotnym elementem systemu transportowego
województwa jest transport kolejowy. W województwie
łączna długość linii kolejowych wynosi 752 km
(w kraju 22 891 km), w tym 722 km stanowią linie
normalnotorowe i 30 km - linie wąskotorowe. Gęstość
linii kolejowych wynosi 6,4 km/100 km2 (w kraju
7,3 km/100 km2). Linie normalnotorowe na długości
539 km są w pełni zelektryfikowane stanowiąc ekologiczny
środek transportu osobowo-towarowego. Na 10 linii
w układzie sieci kolejowej najważniejszą rolę
w obsłudze pasażerskiej i towarowej spełniają
3 linie kolejowe: Warszawa - Skarżysko-Kamienna
- Kielce - Kraków z odgałęzieniem na Katowice,
Łódź - Końskie - Stąporków - Skarżysko-Kamienna
- Ostrowiec Św. - Przemyśl i Kielce - Częstochowa.
Przez teren województwa przebiega niezelektryfikowana
szerokotorowa lina hutniczo-siarkowa (LHS) Hrubieszów-Huta
Katowice, spełniająca rolę transportu towarowego
pomiędzy Ukrainą i Polską. W miejscowości Sędziszów
znajduje się jednak punkt przestawczy dający możliwość
przestawiania wagonów z toru szerokiego na narmalnotorowy
i odwrotnie.
W regionie skoncentrowany jest duży potencjał
WDOKP w tym: lokomotywownia sieciowa i stacja
rozrządowa w Skarżysku Kam., oraz stacje rozrządowe
i manewrowe (Kielce Herbskie). Istnieją więc znaczne
rezerwy do ewentualnego wzrostu przewozów.
Województwo świętokrzyskie nie posiada pasażerskiego
portu lotniczego. Opracowana w 1995 roku przez
Ministerstwo Transportu koncepcja lokalizacji
portu lotniczego w Masłowie, przewidywała modernizację
istniejącego portu sportowego w takim kierunku
aby mógł on obsługiwać przewozy na liniach o małych
potokach ruchu i liniach krótkiego zasięgu dla
obsługi przemysłu, centrów handlowych i ruchu
turystycznego.
|