CZĘŚĆ V. ZAGROŻENIE ŚRODOWISKA HAŁASEM 2. Hałas komunikacyjny
Rozchodzenie się dźwięku w przestrzeni zależy od charakterystyki źródła hałasu, zmian zachodzących w atmosferze, jak również od ukształtowania terenu i zabudowy urbanistycznej.
Hałas wytwarzany przez środki komunikacji drogowej lub ulicznej, ujmowany w sposób kompleksowy, nazywany jest hałasem komunikacyjnym. Jest to suma emisji hałasu wszystkich pojazdów biorących udział w ruchu i tworzących strumienie ruchu.
O poziomie hałasu komunikacyjnego, zarówno w miastach, jak i przy trasach komunikacyjnych, decyduje bardzo wiele różnego rodzaju czynników, takich jak:
- natężenie ruchu pojazdów,
- procentowy udział pojazdów ciężarowych w strumieniu pojazdów,
- prędkość strumienia pojazdów,
- położenie drogi oraz rodzaj nawierzchni,
- płynność ruchu pojazdów,
- ukształtowanie terenu, przez który przebiega trasa komunikacyjna,
- charakter obudowy trasy,
- rodzaj sąsiadującej z trasą zabudowy,
- odległość pierwszej linii zabudowy od skraju jezdni,
- rodzaj i szerokość drogi