CZĘŚĆ V. ZAGROŻENIE ŚRODOWISKA HAŁASEM 2.2. Hałas kolejowy
Hałas kolejowy jest wynikiem sumowania się hałasu
emitowanego przez wiele pociągów przejeżdżających
przez poddany obserwacji odcinek pomiarowy. O
jego poziomie na obszarach znajdujących się w
bezpośrednim sąsiedztwie linii kolejowych decydują
takie czynniki jak: natężenie ruchu, ilość pociągów
towarowych w ogólnej liczbie składów pociągów,
prędkość pociągów, położenie torów i płynność
ruchu pociągów, ukształtowanie terenu przez który
przebiega linia kolejowa, charakter obudowy linii
kolejowej oraz odległość pierwszej linii zabudowy
od skrajnego toru.
Poziom hałasu przy najbardziej obciążonej ruchem
trasie kolejowej relacji Warszawa-Kraków był przedmiotem
badań Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska
w 1998 r., a jego wyniki prezentowano w poprzedniej
edycji raportu. W 1999 roku pomiary hałasu kolejowego
przeprowadzono w rejonie trasy Kielce-Częstochowa.
Posłużyły one do sporządzenia oceny klimatu akustycznego
na przyległych terenach.
Długość tej linii w granicach administracyjnych
województwa świętokrzyskiego wynosi 65 km. Hałas
pomierzono na całej długości linii w 6 punktach
pomiarowych, w odległości 7,5 m od torów. Poziom
dźwięku na przebadanych odcinkach kształtuje się
w wysokości od 60,8 do 71,5 dB, przy czym tylko
na odcinku Górki Szczukowskie-Małogoszcz przekracza
70,0 dB. Od Małogoszcza do Bukowej poziom hałasu
mieści się w granicach 65,1-70,0 dB, a na odcinkach
Kielce-Piekoszów i Bukowa-Włoszczowa aż do granicy
województwa osiąga wartość poniżej 65 dB. Porównując
otrzymane wartości poziomu hałasu z ustaloną dla
tego typu terenu normą (60,0 dB), należy stwierdzić,
ze są one wyższe o 0,8 -11,5 dB. Znacznie większa
część trasy (72,3%) narażona jest na hałas w przedziale
wartości 60,1-65,0 dB co oznacza, że przekroczenia
nie są duże i wynoszą do 5 dB. Kolejne 20% trasy
znajduje się już w gorszej sytuacji, ponieważ
przekroczenia hałasu wynoszą tu powyżej 10 dB,
a tylko na 7,7% trasy hałas przewyższa normę o
5-10 dB.
Wyniki tych badań przedstawia tabela
71 i rys.
82. W porównaniu z innymi trasami komunikacyjnymi,
sytuacja na tej linii nie jest szczególnie niekorzystna,
ale w przypadku niepodjęcia działań służących
ograniczeniu hałasu należy spodziewać się znacznego
pogorszenia się warunków akustycznych na otaczających
terenach.