CZĘŚĆ V. ZAGROŻENIE ŚRODOWISKA HAŁASEM

2.2. Hałas kolejowy

Hałas kolejowy jest wynikiem sumowania się hałasu emitowanego przez wiele pociągów przejeżdżających przez poddany obserwacji odcinek pomiarowy. O jego poziomie na obszarach znajdujących się w bezpośrednim sąsiedztwie linii kolejowych decydują takie czynniki jak: natężenie ruchu, ilość pociągów towarowych w ogólnej liczbie składów pociągów, prędkość pociągów, położenie torów i płynność ruchu pociągów, ukształtowanie terenu przez który przebiega linia kolejowa, charakter obudowy linii kolejowej oraz odległość pierwszej linii zabudowy od skrajnego toru.

Poziom hałasu przy najbardziej obciążonej ruchem trasie kolejowej relacji Warszawa-Kraków był przedmiotem badań Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska w 1998 r., a jego wyniki prezentowano w poprzedniej edycji raportu. W 1999 roku pomiary hałasu kolejowego przeprowadzono w rejonie trasy Kielce-Częstochowa. Posłużyły one do sporządzenia oceny klimatu akustycznego na przyległych terenach.

Długość tej linii w granicach administracyjnych województwa świętokrzyskiego wynosi 65 km. Hałas pomierzono na całej długości linii w 6 punktach pomiarowych, w odległości 7,5 m od torów. Poziom dźwięku na przebadanych odcinkach kształtuje się w wysokości od 60,8 do 71,5 dB, przy czym tylko na odcinku Górki Szczukowskie-Małogoszcz przekracza 70,0 dB. Od Małogoszcza do Bukowej poziom hałasu mieści się w granicach 65,1-70,0 dB, a na odcinkach Kielce-Piekoszów i Bukowa-Włoszczowa aż do granicy województwa osiąga wartość poniżej 65 dB. Porównując otrzymane wartości poziomu hałasu z ustaloną dla tego typu terenu normą (60,0 dB), należy stwierdzić, ze są one wyższe o 0,8 -11,5 dB. Znacznie większa część trasy (72,3%) narażona jest na hałas w przedziale wartości 60,1-65,0 dB co oznacza, że przekroczenia nie są duże i wynoszą do 5 dB. Kolejne 20% trasy znajduje się już w gorszej sytuacji, ponieważ przekroczenia hałasu wynoszą tu powyżej 10 dB, a tylko na 7,7% trasy hałas przewyższa normę o 5-10 dB.
Wyniki tych badań przedstawia tabela 71 i rys. 82. W porównaniu z innymi trasami komunikacyjnymi, sytuacja na tej linii nie jest szczególnie niekorzystna, ale w przypadku niepodjęcia działań służących ograniczeniu hałasu należy spodziewać się znacznego pogorszenia się warunków akustycznych na otaczających terenach.