CZĘŚĆ V. ZAGROŻENIE ŚRODOWISKA HAŁASEM 2. Monitoring hałasu komunikacyjnego
Droga krajowa nr 7
Przy głównej trasie komunikacyjnej jaką jest droga
krajowa nr 7 relacji Gdańsk-Warszawa-Radom-Kielce-Kraków-Chyżne
dwukrotnie wykonywano pomiary natężenia hałasu.
Badania te włączone są do ogólnopolskiej sieci
monitorowania hałasu drogowego koordynowanej przez
Instytut Ochrony Środowiska w Warszawie. W związku
z nowym podziałem administracyjnym kraju długość
trasy w województwie świętokrzyskim uległa zmniejszeniu
o 26,8 km. Pomiary hałasu wykonywane są na całej
trasie, wynoszącej w granicach regionu 92,7 km.
Do badań wytyczonych zostało 11 odcinków pomiarowych,
przy czym punkty pomiarowe usytuowane są w dwóch
odległościach: 1 m od krawędzi jezdni oraz przy
pierwszej linii zabudowy (rys.79).
Przeprowadzone w 1999 roku badania wskazują, że
średni poziom hałasu na tej trasie, przy jezdni
osiąga wartość 75 dB, natomiast na pierwszej linii
zabudowy - 69,9 dB. Z odniesienia wyników pomiarów
do poszczególnych odcinków drogi wynika, że hałas
na całej długości trasy, w bezpośrednim sąsiedztwie
jezdni nie tylko przekracza dopuszczalną normę
przyjętą na poziomie 60 dB, ale wszędzie wynosi
ponad 70,1 dB, a na 7 odcinkach nawet przekracza
poziom 75 dB. Znacznie korzystniejsze warunki
akustyczne występują na pierwszej linii zabudowy,
ponieważ wielkość hałasu w żadnym z punktów nie
przekracza 75 dB, w zakresie hałasu 65,1-70,0
dB znajduje się 64% długości badanej drogi, a
36% w przedziale 70,1-75,0 dB. Dane te wyrażane
wskaźnikiem "W" (procentowy stosunek trasy komunikacyjnej
o długości Lx i poziomie LAx, do długości całej
drogi na której wykonano pomiary) przedstawiono
w tabeli
67.
W porównaniu z wynikami badań z 1998 roku sytuacja
na tej trasie uległa pewnej poprawie, zwłaszcza
w odniesieniu do poziomu hałasu w bezpośrednim
sąsiedztwie drogi, gdzie odnotowano spadek wskaźnika
"W" ze 100% do 68% w zakresie hałasu >75dB. Na
pierwszej linii zabudowy wskaźnik ten zmniejszył
się również o 23% w przedziale hałasu 70,1-75,0
dB, jednocześnie więcej terenów znalazło się w
zasięgu hałasu o nieco niższym poziomie tj. w
przedziale 65,0-70,0 dB.
Dla zobrazowania trendów zmian, jakie zachodzą
w ostatnich latach w zakresie kształtowania się
klimatu akustycznego przy omawianej trasie, w
tabeli
68 zestawiono wyniki pomiarów poziomu hałasu
wykonane w poszczególnych punktach w 1996 i 1999
roku.
Z przedstawionych w tabeli wyników pomiarów wynika,
że w zasadzie nie zmienia się natężenie hałasu
mierzone w bezpośrednim sąsiedztwie drogi. Przeciętny
poziom hałasu w roku 1996 wyniósł 75,5 dB, a w
roku 1999 - 75,0 dB. Zwiększa się natomiast hałas
na pierwszej linii zabudowy. Na każdym odcinku
drogi występuje wzrost jego natężenia. Przeciętny
poziom hałasu w roku 1999 wyniósł 69,9 dB i w
porównaniu do roku 1996 zwiększył się o 5 dB (poprzednio
wynosił 64,9 dB).
Powyższe dowodzi, że obszary zabudowane położone
przy tej trasie w znacznym stopniu są obciążone
ponadnormatywnym hałasem, a skala zagrożeń z tym
związanych na przestrzeni ostatnich lat zwiększyła
się.