|
CZĘŚĆ XIII. FUNDUSZE STRUKTURALNE I
FUNDUSZ SPÓJNOŚCI W ZAKRESIE OCHRONY ŚRODOWISKA
Edyta
Marcinkowska, Aleksandra Półtorak - Wiśniewska
Polityka
ochrony środowiska jest jednym z najszybciej rozwijających się obszarów
współpracy krajów należących do Unii Europejskiej i ma na celu wspieranie
zrównoważonego rozwoju oraz ochronę środowiska naturalnego dla obecnych
i przyszłych pokoleń. Działania takie są wspierane przez Unię w
Krajach członkowskich poprzez system funduszy strukturalnych i Funduszu
Spójności. Pomoc kierowana jest do regionów, które bez wsparcia
finansowego nie są w stanie osiągnąć średniego poziomu rozwoju gospodarczego
w UE, a poziom Produktu Krajowego Brutto (PKB) na jednego mieszkańca
w tych regionach jest niższy niż 75% średniego PKB na mieszkańca
w UE. Wszystkie województwa Polski spełniają to kryterium i kwalifikują
się do wsparcia z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności.
Funkcjonują cztery fundusze strukturalne:
ˇ Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego (ERDF),
ˇ Europejski Fundusz Społeczny (EFS),
ˇ Europejski Fundusz Orientacji i Gwarancji Rolnej (EAGGF),
ˇ Finansowy Instrument Wspierania Rybołówstwa (FIFG),
które realizowane są w ramach Programów Operacyjnych jakimi są:
ˇ Sektorowy Program Operacyjny (SPO) Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw,
ˇ Sektorowy Program Operacyjny (SPO) Restrukturyzacja i modernizacja
sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich,
ˇ Finansowy Instrument Orientacji Rybołówstwa,
ˇ Sektorowy Program Operacyjny (SPO) Transport,
ˇ Sektorowy Program Operacyjny (SPO) Rozwój zasobów ludzkich,
ˇ ZPORR - Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego,
ˇ Program operacyjny pomoc techniczna.
SPO
Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw adresowany jest do dużych,
małych
i średnich przedsiębiorstw oraz mikroprzedsiębiorstw. Przedsiębiorcy
w ramach tego Programu mogą ubiegać się o dofinansowanie inwestycji
w zakresie ochrony środowiska z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
Efektem tych działań ma być m. in. zwiększenie liczby przedsiębiorstw
spełniających wymogi ochrony środowiska Unii Europejskiej. Inicjatywy
w zakresie:
ˇ inwestycji koniecznych do uzyskania pozwolenia zintegrowanego,
ˇ gospodarki wodno-ściekowej,
ˇ ochrony powietrza,
ˇ gospodarki odpadami przemysłowymi i niebezpiecznymi,
mogą być realizowane w ramach działania "Wsparcie dla przedsięwzięć
w zakresie dostosowania przedsiębiorstw do wymogów ochrony środowiska".
Dofinansowane mogą być również studia i ekspertyzy konieczne do
opracowania dokumentacji projektowej. Wysokość wsparcia powyższych
zadań będzie wynosić max do 65% całkowitego kwalifikującego się
kosztu inwestycji w przypadku małych i średnich przedsiębiorstw
oraz do 50% dla dużych przedsiębiorstw. Wnioski składane są bezpośrednio
do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
SOP Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego
i rozwój obszarów wiejskich korzysta z Europejskiego Funduszu
Orientacji i Gwarancji Rolnej (EAGGF). Oprócz standardowych działań
związanych z poprawą efektywności ekonomicznej rolnictwa finansowane
są inwestycje: służące ochronie środowiska, poprawie dobrostanu
zwierząt i podniesienia standardów higienicznych produkcji rolniczej.
Jednak największą liczbę zadań związanych z poprawą jakości środowiska
naturalnego można zrealizować w ramach Działania 2.3 "Rozwój
i ulepszanie infrastruktury technicznej związanej z rolnictwem".
W ramach tego działania można finansować:
ˇ budowę lub modernizację urządzeń zaopatrzenia w wodę;
ˇ budowę lub modernizację urządzeń do odprowadzania i oczyszczania
ścieków;
ˇ budowę lub modernizację urządzeń zaopatrzenia w energię, w tym
źródeł skojarzonych i odnawialnych.
Poziom dofinansowania powyższych projektów wynosi 50% całkowitego
kwalifikującego się kosztu. Wnioski o pomoc kierowane są do regionalnych
oddziałów Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (ARiMR).
Sektorowe Programy Operacyjne zarządzane są przez poszczególne
ministerstwa np. SPO - Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw -
Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej, natomiast
SPO - Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego i rozwój
obszarów wiejskich - Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego (ZPORR)
w znacznej części jest finansowany z ERDF. Instytucją zarządzająca
jest Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej. Instytucją
pośredniczącą są Urzędy Marszałkowskie i Wojewódzkie.
Zasadniczo ZPORR w zakresie ochrony środowiska ma na celu ograniczenie
ilości zanieczyszczeń przedostających się do powierza, wód i gleb,
poprawę stanu bezpieczeństwa przeciwpowodziowego, zwiększenie wykorzystania
energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych, a także poprawę zarządzania
środowiskiem. W/w cele będą osiągane w ramach priorytetów 1
- "Rozbudowa i modernizacja infrastruktury służącej wzmacnianiu
konkurencyjności regionów" oraz priorytetu 3 - "Rozwój
lokalny".
Priorytet 1, a konkretnie jego działanie 1.2 - "Infrastruktura
ochrony środowiska" będzie odnosił się do dużych projektów
o wartości 1 000 000÷10 000 000 EURO. Dodatkowo obejmuje on swoim
zasięgiem projekty z zakresu zarządzania środowiskiem o minimalnej
wartości 500 000 EURO. W ramach działania 1.2 będą realizowane następujące
główne typy projektów:
ˇ zaopatrzenie w wodę, pobór wody i oczyszczanie ścieków,
ˇ gospodarka odpadami,
ˇ poprawa jakości powietrza,
ˇ zapobieganie powodziom,
ˇ wsparcie zarządzania ochroną środowiska,
ˇ wykorzystanie odnawialnych źródeł energii.
W ramach ww projektów możliwe jest dofinansowanie z ERDF na
poziomie:
ˇ do 75% kwalifikujących się wydatków publicznych,
ˇ do 50% kwalifikujących się wydatków publicznych w przypadku projektów
generujących znaczących zysk netto.
Dla
projektów o wartości mniejszych od 1 000 000 EURO spełniających
kryterium demograficzne (obszary wiejskie i miejscowości do 20 000
mieszkańców) oraz wynikających z planów rozwoju lokalnego przewidziano
również finansowanie z ERDF w ramach działania 3.1 - "Obszary
wiejskie". W ramach tego działania realizowane będą następujące
zadania:
ˇ budowa lub modernizacja urządzeń do odprowadzania i oczyszczania
ścieków,
ˇ budowa lub modernizacja urządzeń zaopatrzenia w wodę i poboru
wody,
ˇ wykorzystanie odnawialnych źródeł energii,
ˇ poprawa jakości powietrza,
ˇ gospodarka odpadami,
ˇ przeciwdziałanie powodziom,
ˇ kompleksowe uzbrojenie terenu pod inwestycje.
Ogólnie
dofinansowanie dla wnioskodawcy projektu może wynieść:
ˇ 75% kwalifikujących się wydatków publicznych,
ˇ 50% kwalifikujących się wydatków publicznych w przypadku projektów
generujących znaczących zysk netto,
ˇ 10% MGPiPS.
Podobnego typu działania będą rozpatrywane również w ramach
Działania 3.2 - obszary podlegające restrukturyzacji, jednak zasadniczym
elementem kwalifikacji wniosków dla tego działania będzie wartość
projektu (poniżej 1 000 000 EURO) oraz przynależność danego terenu
do obszarów podlegających restrukturyzacji. Obszar naszego województwa
z wyłączeniem powiatu buskiego i kazimierskiego zaliczony jest do
obszarów podlegających restrukturyzacji.
Oprócz w/w typów projektów pozytywnie wpływające na środowisko
zadania mogą pojawić się w ramach innych priorytetów i działań.
Przykładem takich zadań jest np.: budowa, rozbudowa i/lub remont
infrastruktury drogowej przyczyniającej się do ochrony środowiska
(np.: urządzenia odwadniające w tym kanalizacja deszczowa, zbiorniki
retencyjne, przepusty, sączki, zbiorniki odparowujące, separatory
dla wód opadowych) w ramach Priorytetu 1, Działanie 1.1, Podziałanie
1.1.1, czy zadania związane z pracami porządkowymi, z oczyszczaniem
terenów, powstawaniem zielonych stref w ramach projektów wykonywanych
dla Priorytetu 3, Działanie 3.3 - Zdegradowane obszary miejskie,
poprzemysłowe i powojskowe.
Beneficjentami pomocy w ramach Priorytetu 1 działania 1.2 mogą
być:
1. jednostki samorządu terytorialnego: gminy, powiaty, województwa
oraz działające w ich imieniu jednostki organizacyjne,
2. związki, porozumienia i stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego,
3. podmioty wykonujące usługi publiczne na zlecenie jednostek samorządu
terytorialnego, w których większość udziałów lub akcji posiada samorząd
gminny, powiatowy lub wojewódzki,
4. podmioty wybrane w drodze Ustawy Prawo Zamówień Publicznych -
zharmonizowanej z prawem Wspólnot Europejskich - wykonujące usługi
publiczne na podstawie obowiązującej umowy zawartej z jednostką
samorządu terytorialnego na świadczenie usług z zakresu ochrony
środowiska,
5. jednostki administracji rządowej w województwach,
6. inne instytucje publiczne.
Beneficjent końcowy, w odpowiedzi na ogłoszony konkurs przez
właściwy Urząd Marszałkowski, składa wypełniony wniosek o
przyznanie dofinansowania ze środków ERDF w ramach ZPORR, w jednostce
ds. wyboru projektów. W jednostce tej wniosek jest poddawany ocenie
formalnej, następnie ocenie merytorycznej i technicznej przez Panel
Ekspertów. Na podstawie oceny Panelu Ekspertów powstaje lista rankingowa
projektów, która zostaje przekazana pod obrady Regionalnego Komitetu
Sterującego (RKS). Na podstawie rekomendacji RKS Zarząd Województwa
dokonuje wyboru projektów do dofinansowania. Umowę z beneficjenten
końcowym o przyznanie dofinansowania podpisuje Wojewoda.
Oprócz ww funduszy strukturalnych na działania ochrony środowiska
można uzyskać wsparcie z Funduszu Spójności (FS). Nie należy
on do funduszy strukturalnych, ale jest instrumentem polityki strukturalnej
Unii Europejskiej. Jest to fundusz czasowy dla słabiej rozwiniętych
krajów UE, w których poziom Produktu Krajowego Brutto (PKB) na jednego
mieszkańca jest niższy niż 90% średniego UE. Podstawowym celem FS
jest zminimalizowanie różnic pomiędzy krajami, aż do osiągnięcia
gospodarczej i społecznej spójności wszystkich krajów - członków
Wspólnoty Europejskiej.
W ramach dostępnych środków realizuje się duże projekty, których
wartość przekracza 10.000.000 EURO. Dodatkowo zasięg takiego projektu
musi mieć charakter ogólnokrajowy lub transregionalny, powinien
oddziaływać na znaczącą liczbę ludności, być efektywny ekonomicznie.
Głównymi priorytetami realizowanymi przy wsparciu z Funduszu
Spójności w ochronie środowiska są:
ˇ poprawa jakości wód powierzchniowych,
ˇ polepszenie jakości i dystrybucji wody przeznaczonej do spożycia,
ˇ poprawa jakości powietrza,
ˇ racjonalizacja gospodarki odpadami,
ˇ ochrona powierzchni ziemi,
ˇ zapewnienie bezpieczeństwa przeciwpowodziowego.
Pomoc przeznaczona jest dla samorządów terytorialnych, związków
gmin i przedsiębiorstw komunalnych. Zgodnie z obowiązującymi w zakresie
polityki strukturalnej zasadami współfinansowania, pomoc z Funduszu
Spójności na określony projekt będzie wynosić maksymalnie do 85% kosztów kwalifikowanych. Pozostałe co najmniej 15% musi zostać
zapewnione przez beneficjenta. W projektach, które generują dochód,
wskaźnik pomocy z Funduszu będzie niższy niż 80-85% wartości (kosztów
kwalifikowanych) i ustalany indywidualnie dla każdego projektu przez
Komisję Europejską, z uwzględnieniem szacowanego dochodu netto.
W celu uzyskania wsparcia z FS beneficjent zgłasza się do Wojewódzkiego
Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, gdzie następuje
wstępna ocena projektu. Po przejściu etapu w WFOŚiGW wniosek kierowany
jest do NFOŚiGW, gdzie przechodzi kolejne sito kwalifikacyjne, trafiając
ostatecznie do Ministerstwa Środowiska. Po uzyskaniu rekomendacji
w MŚ ponownie trafia do NFOŚiGW w celu przygotowania aplikacji do
FS. Następnie, poprzez MŚ oraz MGPiPS, trafia do Komisji Europejskiej
w celu podjęcia ostatecznej decyzji.
Dofinansowanie ze środków pomocowych sięga w granicach 75-85% kosztów kwalifikowanych, dlatego też niezbędne jest zabezpieczenie
środków własnych, które mogą pochodzić m. in. z Narodowego i Wojewódzkiego
Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Ponadto istnieje
możliwość uzupełnienia wkładu własnego preferencyjnymi kredytami
uzyskanymi z Funduszu Rozwoju Inwestycji Komunalnych (FRIK) i Funduszu
Poręczeń Unijnych (FPU). O ile Fundusz Rozwoju Inwestycji Komunalnych
będzie dostępny tylko dla samorządów, o tyle z Funduszu Poręczeń
Unijnych mogą korzystać także przedsiębiorcy, organizacje pozarządowe,
spółki komunalne. Zasady funkcjonowania FRIK zostały określone w
ustawie z dnia 12 grudnia 2003r. o Funduszu Rozwoju Inwestycji Komunalnych
(Dz. U. Nr 223, poz. 2218), która obowiązuje od 1 stycznia 2004
roku. Kredyt z FRIK udzielany jest na wniosek inwestora, składany
na formularzu według wzoru ustalonego przez Bank Gospodarstwa Krajowego.
Do wniosku dołącza się m.in. opis planowanej inwestycji, określający
zwłaszcza jej przedmiot, ostatecznych beneficjentów projektu, cel
i oczekiwane efekty, szacunkową wartość inwestycji oraz wyciąg z
ustaleń miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, opinie
banków prowadzących rachunki. Kredyt może być wypłacony jednorazowo
lub w ratach.
Więcej informacji można uzyskać na stronie internetowej: www.zporr.gov.pl
oraz www.cios.gov.pl
Structural Funds and Cohesion Fund - recapitulation
In
Poland has appeared significant improvement of environment condition
in recent decade. A lot of financial undertakings are realized inter
alia PHARE. At present, as a member of European Union, we can count
on further improvement and increased financial mechanisms, having
favourably effect of the environment. A large chance are Structural
Funds and Cohesion Fund, which will be realized by the operational
programms.
<<
poprzednia strona << spis
treści >>
następna strona >> 
|
|