CZĘŚĆ X.
DZIAŁALNOŚĆ WOJEWÓDZKIEGO INSPEKTORATU OCHRONY ŚRODOWISKA W KIELCACH


1. Działalność kontrolna WIOŚ

Zgromadzone materiały pokontrolne zostały wykorzystywane do bieżącej oceny zakładów i dokonania aktualizacji "Listy" dla województwa świętokrzyskiego. Ostatecznie, na wniosek WIOŚ, Wydział Ochrony Środowiska i Rolnictwa Świętokrzyskiego Urzędu Wojewódzkiego w Kielcach zaakceptował umieszczenie w wykazie jednostek najbardziej uciążliwych w skali województwa 10 obiektów:
ˇ Cementownia "Małogoszcz" w Małogoszczy,
ˇ Cementownia "Ożarów" w Ożarowie,
ˇ Fabryka Przetwórstwa Owoców i Warzyw "Fructsanpol" w Dwikozach,
ˇ Huta "Ostrowiec" w Ostrowcu Świętokrzyskim,
ˇ "Lhoist Bukowa" w Bukowej,
ˇ Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej w Sandomierzu,
ˇ Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Opatowie,
ˇ Wysypisko po Zakładach Metalurgicznych "Zamtal" w Końskich,
ˇ Zakłady Farb i Lakierów "Polifarb" w Bliżynie,
ˇ Zakłady Przetwórstwa Owocowo - Warzywnego "Dwikozy" S.A. w Dwikozach.

Jednocześnie, począwszy od 2000 r. , zrezygnowano z pozostawiania na "Liście" zakładów, które uporządkowały lub rozwiązały swoje problemy ekologiczne: Szpital w Czerwonej Górze, Oczyszczalnia Komunalna w Radkowicach, Elektrociepłownia "Kielce" w Kielcach, Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Sandomierzu oraz Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Staszowie.
Oprócz kontroli znaczących źródeł zanieczyszczenia środowiska Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska podejmował działania w stosunku do realizowanych inwestycji, które mogą oddziaływać na otoczenie. Celem prowadzonych postępowań było określenie zgodności realizowanych obiektów z wymogami ochrony środowiska oraz warunkami i obowiązkami nałożonymi w toku prowadzonego przygotowania inwestycji.

Jednocześnie zgodnie z art. 56 Ustawy - Prawo Budowlane, Inspektorat był powiadamiany o przekazywaniu do eksploatacji obiektów, których inwestorzy zostali zobligowani do uzyskiwania zezwoleń na ich użytkowanie. Podobne informacje przekazywały również jednostki korzystające z pożyczek lub dotacji Wojewódzkiego lub Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
W 1999 roku wydano 92 postanowienia wyrażające opinię w sprawie dotrzymywania przez przekazywane do eksploatacji obiekty wymagań ochrony środowiska. W 2 przypadkach były to postanowienia negatywne, w których zgłoszono sprzeciw przekazaniu do użytkowania urządzeń i budynków.
W 1999 roku Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska prowadził swoją działalność realizując również inne cele kontroli:
ˇ ograniczenie zanieczyszczeń emitowanych do powietrza ze źródeł technologicznych oraz energetycznych, ˇ
eliminacja odprowadzania do zbiorników zaporowych nieoczyszczonych lub niedostatecznie oczyszczonych ścieków,
ˇ ochrona zasobów wód, w szczególności podziemnych, stanowiących źródło zaopatrzenia ludności w wodę do picia i potrzeb gospodarczych,
ˇ ocena prawidłowości postępowania z odpadami,
ˇ eliminowanie nielegalnego gromadzenia odpadów,
ˇ ocena gospodarki odpadami niebezpiecznymi,
ˇ ocena prawidłowości naliczania opłat za gospodarcze korzystanie ze środowiska, ˇ przestrzeganie wymagań ochrony środowiska przez użytkowników instalacji do termicznego przekształcania odpadów szpitalnych,
ˇ ocena realizacji obowiązków wynikających z przeciwdziałania nadzwyczajnym zagrożeniom środowiska,
ˇ przeciwdziałanie nielegalnemu sprowadzaniu odpadów z zagranicy,
ˇ ocena uzyskiwania efektu ekologicznego na instalacjach ochronnych częściowo finansowanych przez fundusze ekologiczne,
ˇ ograniczanie uciążliwości związanych z ponadnormatywną emisją hałasu.