CZĘŚĆ V. ZAGROŻENIE ŚRODOWISKA HAŁASEM

Podsumowanie

Prowadzony monitoring hałasu komunikacyjnego wskazuje, że do terenów szczególnego zagrożenia tego rodzaju hałasem należą duże miasta oraz obszary przyległe do tras komunikacyjnych o intensywnym ruchu. Na przykładzie Kielc widoczny jest wyraźny wzrost natężenia hałasu komunikacyjnego. Jedynie budowa obwodnic wokół miast i zakaz wjazdu transportu ciężkiego do stref śródmiejskich może wpłynąć na znaczącą poprawę tego stanu. W związku z nadal powiększającą się ilością samochodów i brakiem skutecznych działań w zakresie budowy nowych arterii komunikacyjnych lub modernizacji już istniejących, zagrożenie hałasem komunikacyjnym będzie stale wzrastać. Podstawowym warunkiem poprawy stanu w tym zakresie jest konsekwentna realizacja przedsięwzięć w kierunku odciążenia obszarów zurbanizowanych z uciążliwego ruchu tranzytowego pojazdów ciężkich. W rejonach dróg zlokalizowanych na terenach pozamiejskich najistotniejsze kierunki działań w zakresie zmniejszenia uciążliwości hałasowej sprowadzają się do: odpowiedniego planowania i projektowania przebiegu tras komunikacyjnych, dbałości o stan nawierzchni, egzekwowania przepisów prawa o ruchu drogowym zarówno w zakresie przestrzegania dopuszczalnej prędkości jak i odpowiedniego stanu technicznego pojazdów.

Dotychczasowa obserwacja trendów zmian hałasu przemysłowego nie pozwala jeszcze na ich jednoznaczną ocenę. Nie mniej jednak zauważyć można, że skala zagrożeń hałasem przemysłowym nieznacznie zmniejszyła się biorąc pod uwagę wielkość przekroczeń, ponieważ od trzech lat nie rejestruje się hałasu, który przekraczałby o 15 i więcej dB poziom normy. Wzrasta jednak ilość podmiotów gospodarczych przekraczających dopuszczalny poziom hałasu w środowisku w stosunku do ogólnej ilości obiektów poddawanych badaniom. Brak funduszy na odpowiednio skuteczną modernizację hałasujących urządzeń lub całego zakładu powoduje to, że są jednostki prowadzące działalność gospodarczą, gdzie przekroczenia dopuszczalnej emisji hałasu na przestrzeni kilku lat powtarzają się.
W dłuższym okresie pozytywne skutki będą miały miejsce między innymi w wyniku realizowanego obowiązku sporządzania kompleksowych ocen wpływu na środowisko (w tym na klimat akustyczny) istniejących i projektowanych obiektów wielokrotnie wiążących się z koniecznością wyciszenia źródeł nadmiernego hałasu. Ponadto tryb postępowania administracyjnego dający możliwość wydawania decyzji o karze dla tych obiektów bądź rodzajów działalności, które emitują ponadnormatywny hałas w znacznym stopniu przyczynia się do eliminowania zagrożeń.