CZĘŚĆ V. ZAGROŻENIE ŚRODOWISKA HAŁASEM Podsumowanie
Prowadzony monitoring hałasu komunikacyjnego wskazuje,
że do terenów szczególnego zagrożenia tego rodzaju
hałasem należą duże miasta oraz obszary przyległe
do tras komunikacyjnych o intensywnym ruchu. Na
przykładzie Kielc widoczny jest wyraźny wzrost
natężenia hałasu komunikacyjnego. Jedynie budowa
obwodnic wokół miast i zakaz wjazdu transportu
ciężkiego do stref śródmiejskich może wpłynąć
na znaczącą poprawę tego stanu. W związku z nadal
powiększającą się ilością samochodów i brakiem
skutecznych działań w zakresie budowy nowych arterii
komunikacyjnych lub modernizacji już istniejących,
zagrożenie hałasem komunikacyjnym będzie stale
wzrastać. Podstawowym warunkiem poprawy stanu
w tym zakresie jest konsekwentna realizacja przedsięwzięć
w kierunku odciążenia obszarów zurbanizowanych
z uciążliwego ruchu tranzytowego pojazdów ciężkich.
W rejonach dróg zlokalizowanych na terenach pozamiejskich
najistotniejsze kierunki działań w zakresie zmniejszenia
uciążliwości hałasowej sprowadzają się do: odpowiedniego
planowania i projektowania przebiegu tras komunikacyjnych,
dbałości o stan nawierzchni, egzekwowania przepisów
prawa o ruchu drogowym zarówno w zakresie przestrzegania
dopuszczalnej prędkości jak i odpowiedniego stanu
technicznego pojazdów.
Dotychczasowa obserwacja trendów zmian hałasu
przemysłowego nie pozwala jeszcze na ich jednoznaczną
ocenę. Nie mniej jednak zauważyć można, że skala
zagrożeń hałasem przemysłowym nieznacznie zmniejszyła
się biorąc pod uwagę wielkość przekroczeń, ponieważ
od trzech lat nie rejestruje się hałasu, który
przekraczałby o 15 i więcej dB poziom normy. Wzrasta
jednak ilość podmiotów gospodarczych przekraczających
dopuszczalny poziom hałasu w środowisku w stosunku
do ogólnej ilości obiektów poddawanych badaniom.
Brak funduszy na odpowiednio skuteczną modernizację
hałasujących urządzeń lub całego zakładu powoduje
to, że są jednostki prowadzące działalność gospodarczą,
gdzie przekroczenia dopuszczalnej emisji hałasu
na przestrzeni kilku lat powtarzają się.
W dłuższym okresie pozytywne skutki będą miały
miejsce między innymi w wyniku realizowanego obowiązku
sporządzania kompleksowych ocen wpływu na środowisko
(w tym na klimat akustyczny) istniejących i projektowanych
obiektów wielokrotnie wiążących się z koniecznością
wyciszenia źródeł nadmiernego hałasu. Ponadto
tryb postępowania administracyjnego dający możliwość
wydawania decyzji o karze dla tych obiektów bądź
rodzajów działalności, które emitują ponadnormatywny
hałas w znacznym stopniu przyczynia się do eliminowania
zagrożeń.