|
CZĘŚĆ IX. DZIAŁALNOŚĆ KONTROLNA WIOŚ
Waldemar Wach
Wojewódzki
Inspektorat Ochrony Środowiska w Kielcach w trakcie kontroli przeprowadzonych
w 2003 roku w jednostkach i podmiotach gospodarczych, realizował
zadania stanowiące podstawę do wymuszania na użytkownikach środowiska
przepisów prawa, a mianowicie:
- kontrole przestrzegania przepisów o ochronie środowiska i racjonalnym
użytkowaniu zasobów przyrody,
- kontrole przestrzegania decyzji administracyjnych ustanawiających
warunki użytkowania środowiska,
- kontrole eksploatacji urządzeń i instalacji chroniących środowisko
przed zanieczyszczeniem.
Dodatkowo
zrealizowano następujące cele kontrolne określone przez Głównego
Inspektora Ochrony Środowiska, przede wszystkim dla potrzeb resortu
środowiska i komisji sejmowych i senackich:
- wypełnianie wymagań ochrony środowiska przez prowadzących instalacje
wymagające pozwolenia zintegrowanego,
- ocena prawidłowości postępowania z odpadami, w tym ocena gospodarki
odpadami niebezpiecznymi,
- przestrzeganie wymagań w zakresie postępowania z substancjami
stwarzającymi szczególne zagrożenie dla środowiska (PCB),
- przestrzeganie przepisów o opakowaniach i odpadach opakowaniowych,
- przestrzeganie wymagań ochrony środowiska przez supermarkety,
- przeciwdziałanie nielegalnemu, transgranicznemu przemieszczeniu
odpadów,
- ograniczanie uciążliwości największych źródeł zanieczyszczenia
w skali kraju (tzw. "Lista 80").
Według
stanu na koniec 2003 roku w ewidencji Wojewódzkiego Inspektoratu
Ochrony Środowiska w Kielcach znajdowało się 1776 zakładów i innych
jednostek organizacyjnych, które w ustalonym zakresie korzystały
gospodarczo ze środowiska. Jest to kolejny wzrost ilości zarejestrowanych
podmiotów o 2% w stosunku do roku poprzedniego.
Realizując
roczny plan kontroli (rys.48),
a także zadania wynikające z dodatkowych cykli kontrolnych, Wojewódzki
Inspektorat Ochrony Środowiska w Kielcach w 2003 roku przeprowadził
396 kontroli, w tym:
- 90 podstawowych (kompleksowych),
- 264 sprawdzających,
- 42 interwencyjne (doraźne).
Stwierdzono
szereg uchybień w zakresie przestrzegania wymogów ochrony środowiska
i w rezultacie, w ramach działań pokontrolnych o charakterze niepieniężnym,
wystosowano do kontrolowanych jednostek:
- 218 zarządzeń pokontrolnych,
- 31 wystąpień pokontrolnych,
- 68 postanowień.
Ponadto
sporządzono 7 wniosków do innych właściwych w stwierdzonych sprawach,
organów administracji samorządowej i rządowej, 7 wniosków do organów
wymiaru sprawiedliwości oraz wydano 1 decyzję nakładającą obowiązek
podjęcia działań zmierzających do usunięcia przyczyn szkodliwego
oddziaływania na środowisko.
W
trakcie przeprowadzania większości kontroli, zarówno o charakterze
kompleksowym jak i sprawdzającym, pobierane były próby zanieczyszczeń
emitowanych do środowiska lub mierzono zakres oddziaływania na środowisko.
Uzyskane wyniki analiz i badań porównywano z wielkościami dopuszczalnymi
określonymi w obowiązujących przepisach lub decyzjach administracyjnych.
W przypadkach stwierdzenia przekroczenia norm podjęto działania
pokontrolne mające charakter pieniężny (wymierzano kary - tabela
87, rysunek 50, rysunek
51). Wynikiem tych działań było wydanie przez Wojewódzki Inspektorat
Ochrony Środowiska w 2003 roku:
- 67 decyzji o karach łącznych na kwotę 1 472 603,88 zł,
- 97 decyzji ustalających biegnące kary godzinowe i dobowe,
- 59 decyzji ustalających koszty kontroli oraz wykonywania pomiarów
i analiz (rys. 49),
oraz wymierzenie 19 mandatów karnych na łączną kwotę 3 100,00 zł.
W
wypadku podejmowania przez podmioty prac modernizacyjnych mających
na celu likwidację stwierdzanych przekroczeń, uznawano wnioski o
odroczenia terminów płatności kar. Na tych zasadach wydano 25 decyzji
odraczających terminy płatności kar w wysokości 1 167 445,75 zł.
W
2003 roku w stosunku do 9 jednostek organizacyjnych przeprowadzono
rozliczenie kar z odroczonymi terminami płatności. We wszystkich
przypadkach koszty zrealizowanych zadań inwestycyjnych przekroczyły
wysokości odroczonych kar pieniężnych. Łącznie rozliczono kary na
kwotę 285 484,18 zł.
W
czasie kontroli przeprowadzonych w 2003 roku stwierdzano naruszenia
przepisów praktycznie wszystkich ustaw regulujących warunki gospodarczego
korzystania ze środowiska. Najwięcej nieprawidłowości dotyczyło
jednak łamania zasad określonych ustawą o odpadach, w tym najczęściej
ujawniane były braki uzgodnień w zakresie postępowania z odpadami
niebezpiecznymi i innymi niż niebezpieczne oraz brak ewidencji wytwarzanych
odpadów. Często występowały również nieprawidłowości w naliczaniu
i wnoszeniu opłat z tytułu gospodarczego korzystania ze środowiska.
<<
poprzednia strona << spis
treści >>
następna strona >> 
|
|