|
CZĘŚĆ IV. HAŁAS
Joanna Jędras, Anna Kubara
4. Podsumowanie
Badania klimatu akustycznego w województwie
świętokrzyskim, które realizował w 2003 roku WIOŚ w Kielcach dotyczyły
uaktualnienia poziomu hałasu w rejonie corocznie monitorowanych dróg
krajowych Nr 7 i 74 oraz wykonania pomiarów natężenia dźwięku w rejonie
dróg Nr 9, 42, 73, 77, 78 i 79. Kontynuowano ponadto pomiary hałasu
przemysłowego jak również scharakteryzowano zmiany natężenia ruchu
pojazdów oraz wartości hałasu w wybranych miastach województwa.
Spośród dróg krajowych najbardziej niekorzystne
warunki akustyczne występują w rejonach monitorowanych corocznie dróg
Nr 7 i Nr 74, gdzie hałas utrzymywał się na poziomie zbliżonym do
2002 roku, a średnia jego wielkość w bezpośrednim sąsiedztwie drogi
wynosiła znacznie powyżej 70dB (77,9dB - droga Nr 7 i 73,0dB - droga
Nr 74) oraz nie przekraczała tego poziomu na pierwszej linii zabudowy,
z wyjątkiem drogi Nr 7 w okresie letnim (72,8dB). Niewiele niższy
jest średni poziom dźwięku w bezpośrednim sąsiedztwie pozostałych
dróg krajowych i waha się od 68,8dB do 72,9dB, a na pierwszej linii
zabudowy mieści się w przedziale od 63,8 do 67,3dB.
Badania poziomu hałasu w kilkunastu
miastach województwa wskazują, że miasto Kielce co najmniej kilkakrotnie
przewyższa inne miasta pod względem średniego natężenia ruchu pojazdów
i przy tym wyróżnia się najwyższą wartością średnią równoważnego poziomu
dźwięku, która wynosi 71,8dB. Dla miasta Starachowice możliwe było
przybliżenie zmiany klimatu akustycznego porównując rok 1996 i 2002.
Obserwuje się wyraźną tendencję wzrostową natężenia ruchu pojazdów
ze średniej wartości 209 do 244poj/godz. oraz średniej wielkości poziomu
dźwięku z wartości 59,9 do 62,7dB. Korzystnym natomiast jest zmniejszenie
się liczby ludności narażonej na ponadnormatywny hałas o prawie 20%.
Na kształtowanie klimatu akustycznego
środowiska istotny wpływ ma również hałas przemysłowy. Przekroczenia
ustalonego decyzją dopuszczalnego poziomu dźwięku emitowanego do środowiska
z instalacji przemysłowych, w porze dziennej lub nocnej, w roku 2003
stwierdzono w odniesieniu do 28 zakładów, spośród 50 poddanych pomiarom
jednostek. W 8 zakładach tego rodzaju przekroczenia występowały również
w latach ubiegłych.
Noice-recapitulation
Researches
of acoustic climate realized in the voivodship referred to updating
of level of noise in the regions of national roads No 7 and No 74
(which are annual monitored), measuring volume of sound in region
of several voivodship roads, measuring of industrial noise and describing
changes of density of traffic and level of noice value in a selected
towns of the voivodship.
In
respect of increased density of traffic, the greatest problem is
a traffic noise. In the regions of provincial roads and in Kielce
city still appear exceedances of permissible noise standards.
|
|