CZĘŚĆ IV. HAŁAS

Joanna Jędras, Anna Kubara

4.    Podsumowanie

     Badania klimatu akustycznego w województwie świętokrzyskim, które realizował w 2003 roku WIOŚ w Kielcach dotyczyły uaktualnienia poziomu hałasu w rejonie corocznie monitorowanych dróg krajowych Nr 7 i 74 oraz wykonania pomiarów natężenia dźwięku w rejonie dróg Nr 9, 42, 73, 77, 78 i 79. Kontynuowano ponadto pomiary hałasu przemysłowego jak również scharakteryzowano zmiany natężenia ruchu pojazdów oraz wartości hałasu w wybranych miastach województwa.
     Spośród dróg krajowych najbardziej niekorzystne warunki akustyczne występują w rejonach monitorowanych corocznie dróg Nr 7 i Nr 74, gdzie hałas utrzymywał się na poziomie zbliżonym do 2002 roku, a średnia jego wielkość w bezpośrednim sąsiedztwie drogi wynosiła znacznie powyżej 70dB (77,9dB - droga Nr 7 i 73,0dB - droga Nr 74) oraz nie przekraczała tego poziomu na pierwszej linii zabudowy, z wyjątkiem drogi Nr 7 w okresie letnim (72,8dB). Niewiele niższy jest średni poziom dźwięku w bezpośrednim sąsiedztwie pozostałych dróg krajowych i waha się od 68,8dB do 72,9dB, a na pierwszej linii zabudowy mieści się w przedziale od 63,8 do 67,3dB.
     Badania poziomu hałasu w kilkunastu miastach województwa wskazują, że miasto Kielce co najmniej kilkakrotnie przewyższa inne miasta pod względem średniego natężenia ruchu pojazdów i przy tym wyróżnia się najwyższą wartością średnią równoważnego poziomu dźwięku, która wynosi 71,8dB. Dla miasta Starachowice możliwe było przybliżenie zmiany klimatu akustycznego porównując rok 1996 i 2002. Obserwuje się wyraźną tendencję wzrostową natężenia ruchu pojazdów ze średniej wartości 209 do 244poj/godz. oraz średniej wielkości poziomu dźwięku z wartości 59,9 do 62,7dB. Korzystnym natomiast jest zmniejszenie się liczby ludności narażonej na ponadnormatywny hałas o prawie 20%.
     Na kształtowanie klimatu akustycznego środowiska istotny wpływ ma również hałas przemysłowy. Przekroczenia ustalonego decyzją dopuszczalnego poziomu dźwięku emitowanego do środowiska z instalacji przemysłowych, w porze dziennej lub nocnej, w roku 2003 stwierdzono w odniesieniu do 28 zakładów, spośród 50 poddanych pomiarom jednostek. W 8 zakładach tego rodzaju przekroczenia występowały również w latach ubiegłych.


Noice-recapitulation

     Researches of acoustic climate realized in the voivodship referred to updating of level of noise in the regions of national roads No 7 and No 74 (which are annual monitored), measuring volume of sound in region of several voivodship roads, measuring of industrial noise and describing changes of density of traffic and level of noice value in a selected towns of the voivodship.
     In respect of increased density of traffic, the greatest problem is a traffic noise. In the regions of provincial roads and in Kielce city still appear exceedances of permissible noise standards.


<< poprzednia strona <<                  spis treści               >> następna strona >>