|
CZĘŚĆ III. POWIETRZE
2. Roczna ocena jakości powietrza
2.4. Klasyfikacja stref według kryterium ochrony zdrowia
Wynikowe
klasy stref dla poszczególnych zanieczyszczeń oraz klasa ogólna dla
każdej strefy, uzyskane w ocenie rocznej dokonanej z uwzględnieniem
kryteriów ustanowionych w celu ochrony zdrowia zestawiono w tabeli
44.
Na 14 stref w województwie świętokrzyskim 11 zakwalifikowano do klasy
A, pozostałe 3 do klasy B. Warunkiem przyporządkowania strefy do klasy
A jest dotrzymanie poziomu dopuszczalnego dla każdej z substancji
o normowanym poziomie dopuszczalnym. W przypadku dozwolonej, określonej
rozporządzeniem MŚ w sprawie dopuszczalnych poziomów, liczby przekroczeń
stężeń 1 godz. i 24 godz., przekroczenia poziomu dopuszczalnego stwierdza
się, jeżeli występują one ponad dozwoloną ilość.
O zaliczeniu miasta Kielc oraz powiatów: kieleckiego i staszowskiego
do klasy B zadecydowały przekroczenia dopuszczalnych stężeń pyłu zawieszonego
PM10.
Klasyfikacja ogólna stref łącząca wyniki ocen wszystkich zanieczyszczeń
dla kryterium ochrony zdrowia przedstawiona została na rys.
27.
Opis
ocen wynikowych w zakresie normowanych dla kryterium ochrony zdrowia
zanieczyszczeń, będący uszczegółowieniem wyników rocznej oceny jakości
powietrza, przedstawiono poniżej.
Dwutlenek
siarki
Dla wszystkich stref ustalono klasę A z uwagi na brak, ponad dozwoloną
ilość, przekroczeń wartości kryterialnych określonych dla stężeń 1
godz. jak również dotrzymanie norm obowiązujących dla stężeń 24 godz.
W ocenie wykorzystano wyniki pomiarów z 15 stanowisk pomiarowych.
Na podstawie pomiarów możliwość oceny zarówno stężeń 24 godz. jak
i 1 godz. występowała w odniesieniu do 3 stanowisk wykonujących badania
ciągłe
i prowadzących automatyczny rejestr danych (dotyczy stref: m. Kielce,
pow. jędrzejowski i pow. kielecki). Pozostałe stanowiska, oparte na
pomiarach manualnych dwutlenku siarki, dostarczyły danych umożliwiających
wyłącznie ocenę stężeń 24 godz. W przypadkach braku lub niewystarczającej
ilości danych pomiarowych w klasyfikacji stref stosowano obiektywne
metody szacowania.
Dopuszczalny poziom dwutlenku siarki zachowany jest zarówno w odniesieniu
do norm obowiązujących na terenie kraju jak i norm zaostrzonych, odnoszących
się do obszarów ochrony uzdrowiskowej, czyli strefy pow. buskiego.
Na terenie poszczególnych stref stężenia dwutlenku siarki są niskie.
O powyższym świadczą między innymi stężenia średnioroczne SO2, wprawdzie
nie podlegające ocenie do poziomów dopuszczalnych według kryterium
ochrony zdrowia, ale przytoczone w celu porównania do wartości odniesienia,
kształtują się następująco: w Chęcinach - 18,4µg/m3 (najwyższe stężenie),
w rejonie Małogoszczy 18,0µg/m3, w Skarżysku-Kamiennej 6,8µg/m3, w
Kielcach - 6,4µg/m3. Na obszarach ochrony uzdrowiskowej stężenia te
są jeszcze niższe i wynoszą: w Busku Zdroju - 5,5µg/m3, w Solcu Zdroju
- 3,4µg/m3.
Najwyższe stężenia 1 godz. wystąpiły w Chęcinach osiągając wartości:
363,0µg/m3 - pierwsze max i 256,5µg/m3 - drugie max, co odpowiada
103,7% i 73,3 % dopuszczalnego poziomu wynoszącego 350,0µg/m3 (bez
uwzględnienia marginesu tolerancji), a wobec dozwolonej częstości
przekroczeń wartości dopuszczalnej (24 razy w roku) dowodzi o zachowaniu
tej normy. W innych rejonach, maksymalne stężenia 1 godz. wynosiły:
w rejonie Małogoszczy - 99,0µg/m3, a w Kielcach - 72,7µg/m3. W pomiarach
z 2003 r. nie zarejestrowano stężeń 1 godz. przekraczających wartość
dopuszczalną powiększoną o margines tolerancji, czyli stężeń ponad
wartość 410µg/m3.
Maksymalne stężenia 24 godz., odnotowane w Chęcinach - 92,6µg/m3,
w Skarżysku-Kamiennej - 58,0µg/m3 i w rejonie Małogoszczy - 57,0µg/m3
również pozostawały na poziomie znacznie poniżej wartości kryterialnej
przyjętej dla tej substancji, stanowiąc do 61,7% obowiązującego poziomu
dopuszczalnego (150µg/m3), dla którego nie został określony margines
tolerancji.
Na obszarach ochrony uzdrowiskowej maksymalne stężenia 24 godz. są
jeszcze niższe i wynoszą: 43,0µg/m3 w Busku Zdroju i 21,0µg/m3 w Solcu
Zdroju (34,4 i 16,8% poziomu dopuszczalnego wynoszącego 125µg/m3).
Wynikową klasyfikację stref dla dwutlenku
siarki, przedstawiono na rys. 28,
łącznie z klasyfikacją dla pozostałych zanieczyszczeń, które nie wykazują
przekroczeń wartości kryterialnych.
Dwutlenek
azotu
Poszczególnym strefom województwa przyporządkowano klasę A z uwagi
na brak przekroczeń wartości kryterialnych obowiązujących zarówno
dla stężeń 1 godz. i 24 godz.
W ocenie wykorzystano wyniki pomiarów z 17 stanowisk pomiarowych.
Na podstawie pomiarów zarówno stężeń 24 godz. jak i 1 godz. występowała
możliwość oceny
w odniesieniu do 3 stanowisk wykonujących badania ciągłe i prowadzących
automatyczny rejestr danych (dotyczy stref: m. Kielce, pow. jędrzejowski
i pow. kielecki). Pozostałe stanowiska, oparte na pomiarach manualnych
dwutlenku azotu, dostarczyły danych umożliwiających ocenę stężeń 24
godz. W przypadkach braku lub niewystarczającej ilości danych pomiarowych
w klasyfikacji stref stosowano obiektywne metody szacowania.
Dopuszczalny poziom dwutlenku azotu zachowany jest zarówno w odniesieniu
do norm obowiązujących na terenie kraju jak i norm zaostrzonych odnoszących
się do obszarów ochrony uzdrowiskowej, czyli strefy pow. buskiego.
Najwyższe stężenia średnioroczne NO2
zarejestrowane na podstawie pomiarów nie przekraczały dopuszczalnego
poziomu 40,0µg/m3 i wynosiły: w Ostrowcu Świętokrzyskim,
w rejonie "Zakładów Ostrowieckich Huta Ostrowiec" S. A.
- 34,0µg/m3, w Kielcach - 29,2µg/m3,
w Skarżysku-Kamiennej - 23,0µg/m3, stanowiąc odpowiednio
85,0% oraz 73,0% i 57,5% normy - bez uwzględniania marginesu tolerancji
i 63,0% oraz 54,1% i 42,6% - z uwzględnieniem marginesu tolerancji,
który dla roku 2003, dopuszcza możliwość osiągania, bez konsekwencji
opracowywania POP, stężeń przewyższających poziom dopuszczalny o 14,0µg/m3.
Na obszarach ochrony uzdrowiskowej średnioroczne stężenia NO2 osiągnęły
poziom niższy niż w wymienionych wyżej strefach wynosząc: w Busku
Zdroju - 20,7µg/m3 oraz w Solcu Zdroju - 18,7µg/m3 tj. 59,1% i 53,4%
dopuszczalnego poziomu dla tych terenów (35µg/m3).
Najwyższe maksima godzinowe, z pomiarów ciągłych wynosiły: w rejonie
Małogoszczy -144,0µg/m3, co odpowiada 72,0 % poziomu dopuszczalnego
dla stężeń 1 godz. (200µg/m3) i w Chęcinach - 91,8µg/m3, co stanowi
45,9% przytoczonej normy.
Po uwzględnieniu poziomu dopuszczalnego wraz z marginesem tolerancji
(270,0µg/m3) stężenia te odpowiadają 53,3% i 34,0% wartości kryterialnej.
Wynikową klasyfikację stref dla dwutlenku
azotu, przedstawiono na rys. 29,
łącznie z klasyfikacją dla pozostałych zanieczyszczeń, które nie wykazują
przekroczeń wartości kryterialnych.
Pył
zawieszony PM10
Do klasy A przyporządkowano 11 stref,
2 strefy do klasy B/C, w tym m. Kielce i pow. kielecki, a 1 ze stref,
pow. staszowski do klasy B. Klasy pośrednie (B/C) w klasyfikacji
ogólnej (łącznej) odpowiadają klasie niższego rzędu (B). W ocenie
wykorzystano wyniki pomiarów pyłu zawieszonego z 18 stanowisk pomiarowych
(wykaz stacji wg tabeli 38). W
przypadkach braku lub niewystarczającej ilości danych pomiarowych
w klasyfikacji stref zastosowano obiektywne metody szacowania.
Strefy obejmujące miasto Kielce i powiat kielecki sklasyfikowano
określając klasę wynikową symbolem B/C ze względu na występowanie
potencjalnych przekroczeń wartości kryterialnej - dopuszczalnego
poziomu powiększonego o margines tolerancji obowiązujących dla stężeń
24 godz. - po uwzględnieniu dozwolonych częstości przekroczeń określonych
RMŚ w sprawie dopuszczalnych poziomów. Ponadto dla strefy powiatu
staszowskiego ustalono wynikową klasę B w związku z występowaniem
przekroczeń poziomu dopuszczalnego dla stężeń 24 godz. PM10 - po
uwzględnieniu dozwolonych częstości przekroczeń określonych RMŚ
w sprawie dopuszczalnych poziomów, z jednoczesnym nie przekraczaniem
poziomu dopuszczalnego powiększonego o margines tolerancji.
Pozostałym strefom przyporządkowano klasę A, świadczącą o stężeniach
nie przekraczających dopuszczalnych poziomów. Wynikową klasyfikację
stref dla pyłu zawieszonego przedstawia rys.
30.
Uzasadnieniem
dokonanej oceny jakości powietrza w zakresie zanieczyszczenia powietrza
pyłem zawieszonym PM10 dla trzech, niżej wymienionych stref, są
przekroczenia wartości kryterialnych w następującym zakresie:
- miasto Kielce - klasa B/C ustalona została ze względu na
przekroczenia wartości dopuszczalnej powiększonej o margines tolerancji
obowiązującej dla stężeń 24 godz. ponad dozwoloną ilość razy (49
wyników z przekroczeniami na 35 dozwolonych), przy jednoczesnym
nieprzekraczaniu poziomu dopuszczalnego dla wartości średniorocznej;
najwyższe stężenie średnioroczne pyłu zawieszonego PM10 w Kielcach
(al. IX Wieków Kielc) wynosiło 30µg/m3 przy dopuszczalnej
normie 40µg/m3.
- pow. kielecki - klasa B/C wynika z przekroczeń wartości
dopuszczalnej powiększonej o margines tolerancji obowiązującej dla
stężeń 24 godz. ponad dozwoloną ilość razy (69 wyników z przekroczeniami
na 35 dozwolonych); przy jednoczesnym przekraczaniu poziomu dopuszczalnego
i nieprzekraczaniu poziomu dopuszczalnego ponad margines tolerancji
dla wartości średniorocznej; stężenie średnioroczne wynosiło 42,3µg/m3
przy dopuszczalnym poziomie powiększonym o margines tolerancji wynoszącym
43,2µg/m3.
- pow. staszowski - klasa B związana jest z przekroczeniami
wartości dopuszczalnej obowiązującej dla stężeń 24 godz. ponad dozwolą
ilość (47 wyników z przekroczeniami na 35 dozwolonych), a zarazem
nieprzekraczaniu poziomu dopuszczalnego ponad margines tolerancji.
Stężenie średnioroczne pyłu zawieszonego PM10 wynosząc 25,6µg/m3,
nie przekraczało dopuszczalnej normy 40µg/m3.
Miasto Kielce i pow. kielecki wskazano jako obszary potencjalnych
przekroczeń wartości dopuszczalnych powiększonych o margines tolerancji
w oparciu o dostępne dane i metody, wstępnie zaakceptowane, lecz
uznane za niewystarczającą podstawę do wskazania obszaru podlegającego
zaliczeniu do klasy C, skutkującej wymogiem opracowania Programu
Ochrony Powietrza (POP) - co zdecydowało o nadaniu tym strefom klasy
B/C jako klasy pośredniej - na czas wykonania badań uzupełniających.
Wynika to z nie zrealizowania, w obu strefach, dodatkowych badań
postulowanych w pierwszej ocenie rocznej (za 2002 r.), co wiąże
się z nie dysponowaniem wystarczającą do oceny serią pomiarów w
roku (w Kielcach) lub brakiem pomiarów (w gminie Sitkówka-Nowiny).
W Kielcach ocenę wskazującą na przekroczenia dopuszczalnych stężeń
pyłu zawieszonego PM10 oparto na pomiarach reflektometrycznych (WSSE),
z zastosowaniem współczynnika urealniającego wyniki dla potrzeb
możliwości ich odniesienia do wartości kryterialnych. Pomiary pyłu
PM10, w miejscach wskazujących na przekroczenia stężeń ponad margines
tolerancji uruchomione zostały dopiero pod koniec III kwartału 2003
roku i stąd nie mogą być wykorzystane do rocznej oceny. Badania
te, kontynuowane przez okres 2004 roku jednoznacznie przesądzą o
potrzebie sporządzenia POP lub o celowości odstąpienia od narzucania
tej procedury.
W strefie powiatu kieleckiego, w tym w gminie Sitkówka-Nowiny, zlokalizowane
są duże instalacje przemysłowe: Cementownia "Nowiny" Sp.
z o.o. i Zakłady Przemysłu Wapienniczego "Trzuskawica"
S.A., a lokalizacja stacji pomiarowej w Chęcinach, jedynej
w tym rejonie strefy, nie stanowi spełnienia wymogu określonego
w § 6 ust. 2 rozp. MŚ z dnia 6.06.2002 w sprawie oceny poziomów
substancji w powietrzu (Dz. U. Nr 87, poz. 798) stanowiącego, że
przynajmniej jeden punkt pomiarowy powinien być zlokalizowany w
miejscu największego oddziaływania instalacji. Występują wątpliwości
dotyczące wskazania obszarów występowania stężeń przekraczających
wartości kryterialnych, powyżej których wymagane jest opracowanie
POP w powiązaniu z udziałem poszczególnych źródeł emisji w stwierdzanych
przekroczeniach. Dodatkowe pomiary, które będą wykonywane przez
wymienione zakłady, w wyniku reaktywowania stacji w Nowinach i realizacji
obowiązującej decyzji Wojewody w tym zakresie, spełniać będą rolę
badań uzupełniających, umożliwiających bardziej szczegółową analizę
stanu zanieczyszczenia pyłem w strefie pow. kieleckiego. Mając na
uwadze spodziewane dysponowanie, przy sporządzaniu kolejnej rocznej
oceny, danymi z dodatkowych pomiarów, postanowiono o zaliczeniu
strefy do klasy pośredniej B/C - tj. wskazującej na przekroczenia
stężeń ponad margines tolerancji, przy jednoczesnym odroczeniu programu
naprawczego (POP).
Ustalenie klasy innej niż A dla pyłu zawieszonego PM10 wynika z
nie dotrzymania parametrów kryterialnych w zakresie wykazanym w
tabeli 45.
Rozkład średniorocznych stężeń pyłu zawieszonego według badań wykonanych
w 2003r. na stacjach pomiarowych funkcjonujących w systemie monitoringu
(ochrona zdrowia) obrazuje rys. 31.
Ołów
Wszystkie strefy ocenione zostały
jako spełniające wymogi klasy A z uwagi na nieprzekraczanie wartości
kryterialnych stężeń odnoszących się do rocznego uśredniania wyników
pomiarów. W ocenie wykorzystano wyniki pomiarów z 7 stanowisk pomiarowych
zlokalizowanych w Kielcach oraz powiatach: buskim, ostrowieckim,
skarżyskim i starachowickim (wg wykazu z tabeli
38). Do oceny pozostałych stref zastosowano inne metody takie
jak szacowanie na podstawie analizy źródeł emisji zanieczyszczeń,
zagospodarowania przestrzennego terenów i porównań do wyników pomiarów
z innych stref.
Średnie roczne stężenia ustalone zostały na poziomie znacznie niższym
od dopuszczalnego. Najwyższa wartość średniej rocznej występowała
w strefie ostrowieckiej - 0,048µg/m3 oraz skarżyskiej - 0,046µg/m3,
co odpowiada 9,6% i 9,2% dopuszczalnej normy określonej na poziomie
0,5µg/m3. Najniższe średnioroczne stężenie zmierzono w Busku Zdroju
i Kielcach - 0,019µg/m3.
Wynikową klasyfikację stref dla ołowiu, przedstawiono na rys.
32, łącznie z klasyfikacją dla pozostałych zanieczyszczeń, które
nie wykazują przekroczeń wartości kryterialnych.
Benzen
Poszczególne strefy ocenione zostały jako spełniające wymogi klasy
A z uwagi na brak przekroczeń, na obszarze województwa, wartości
kryterialnych stężeń odnoszących się do rocznego uśredniania wyników
pomiarów. W ocenie wykorzystano wyniki pomiarów
z 2 stanowisk pomiarowych zlokalizowanych w strefie miasta Kielce,
w tym jedno ze stanowisk funkcjonuje w ramach stacji dostarczającej
wyniki pomiarów z obszaru
o największym w mieście oddziaływaniu transportu. Średnie roczne
stężenia ustalone zostały na poziomie znacznie niższym od wynoszącego
5µg/m3 dopuszczalnego poziomu (3,1µg/m3 -
kod stacji: SkKielJagiel oraz 3,0µg/m3 - kod stacji:
SkKielTransp (kody stacji wg tabeli
38).
Do oceny pozostałych stref zastosowano obiektywne metody szacowania
na podstawie analizy źródeł emisji zanieczyszczeń, zagospodarowania
przestrzennego terenów oraz porównań do stężeń ustalonych w wyniku
pomiaru na określonych stacjach pomiarowych.
Ustalono, że dotrzymana jest również obowiązująca na obszarach ochrony
uzdrowiskowej norma wynosząca 4 µg/m3.
Wynikową klasyfikację stref dla benzenu, przedstawiono na rys.
32, łącznie z klasyfikacją dla pozostałych zanieczyszczeń, które
nie wykazują przekroczeń wartości kryterialnych.
Tlenek
węgla
Wszystkie strefy odpowiadają wymogom klasy A z uwagi na dotrzymanie
wartości kryterialnej stężeń wyrażanej jako maksymalna średnia ośmiogodzinna,
spośród średnich kroczących, obliczanych co godzinę z ośmiu średnich
jednogodzinnych w ciągu doby.
W ocenie wykorzystano wyniki pomiarów ze stanowiska pomiarowego
funkcjonującego
w centralnej części miasta Kielc, w ramach stacji dostarczającej
wyniki pomiarów z obszaru
o największym w mieście oddziaływaniu transportu - kod stacji: SkKielTransp
(tabela 38). Poziom dopuszczalny
maksymalnej średniej ośmiogodzinnej wynosi 10000µg/m3,
podczas gdy zarejestrowana wartość na wymienionej stacji pomiarowej
wynosi 5059,5µg/m3,
co jednoznacznie przesądza o dotrzymaniu dopuszczalnego poziomu
nawet w rejonie
o intensywnym oddziaływaniu źródeł emisji.
Do oceny pozostałych stref zastosowano inne dostępne metody, w tym
oparte na szacowaniu na podstawie analizy źródeł emisji, zagospodarowania
przestrzennego terenów oraz odniesienia do posiadanych wyników pomiarów
z Kielc. Ustalono, że na obszarach ochrony uzdrowiskowej, także
dotrzymana jest ostrzejsza norma wynosząca 5000µg/m3.
Wynikową klasyfikację stref dla tlenku w węgla, przedstawiono na
rys. 32, łącznie z klasyfikacją dla pozostałych
zanieczyszczeń, które nie wykazują przekroczeń wartości kryterialnych.
Ozon
Wszystkie strefy ocenione zostały jako spełniające wymogi klasy
A z uwagi na dotrzymanie wartości kryterialnej stężenia ośmiogodzinnego
przez maksymalną średnią ośmiogodzinną spośród średnich kroczących
obliczanych ze średnich stężeń jednogodzinnych w ciągu doby.
W ocenie wykorzystano wyniki pomiarów
ozonu ze stacji na Św. Krzyżu, zlokalizowanej w strefie powiatu
kieleckiego - kod stacji: SkSwKrzyzZM (tabela
38). Zgodnie z rozporządzeniem MŚ w sprawie oceny poziomów,
stałe punkty pomiarowe ozonu nie są wymagane dla stref o populacji
do 249 tysięcy. Dla stref takich jak w województwie świętokrzyskim,
o populacji mniejszej od 249 tysięcy, koordynacja działań pomiędzy
strefami w ramach województwa musi zapewniać właściwą ocenę poziomu
substancji w oparciu o jedno stanowisko wiejskie, przy czym jedno
stanowisko wiejskie przewidziane jest na 25 000 km2.
Przyjmując, że wymóg ten spełnia wymieniona stacja, obliczono liczbę
dni z przekroczeniami dopuszczalnego poziomu substancji wynoszącego
120 µg/m3 występującą w 2003 roku, przez maksymalne średnie ośmiogodzinne
spośród średnich kroczących obliczanych ze średnich stężeń jednogodzinnych
w ciągu doby; liczba ta wynosi 47 dni.
Odniesieniu do normy, która wynosi 60 dni, podlega (o ile są dostępne
dane) liczba dni z przekroczeniem poziomu dopuszczalnego uśredniona
w ciągu trzech kolejnych lat. Kolejno liczby dni z tego rodzaju
przekroczeniami, z lat 2001-2003, wynosiły: 38, 84 i 47, a więc
na tej podstawie obliczona średnia wynosi 56 dni i spełnia warunek
upoważniający do zakwalifikowania poszczególnych stref do klasy
A - stężenia poniżej dopuszczalnego poziomu.
Wynikową klasyfikację stref dla ozonu, przedstawiono na rys.
32, łącznie z klasyfikacją dla pozostałych zanieczyszczeń, które
nie wykazują przekroczeń wartości kryterialnych.
Lista
stref do dalszych badań (ochrona zdrowia)
Listę stref i obszarów, na terenie których konieczne są dalsze badania
w celu potwierdzenia potrzeby lub odstąpienia od wymogu opracowania
programu ochrony powietrza (POP) przedstawia tabela
46.
<<
poprzednia strona << spis
treści >>
następna strona >> 
|
|