|
CZĘŚĆ III. POWIETRZE
2. Roczna ocena jakości powietrza
2.1. Opis systemu oceny
Ocena jakości powietrza, obejmująca stan z roku 2003, wykonana została
po raz drugi, po ocenie za 2002 rok, przy zastosowaniu nowych zasad
i kryteriów określonych przepisami wprowadzonymi w życie w związku
z wdrażaniem Dyrektywy Ramowej Nr 96/62/E.
Podstawowymi aktami prawnymi obowiązującymi aktualnie w Polsce w zakresie
prowadzenia oceny jakości powietrza są:
- ustawa z dnia 27 kwietnia 2001r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U.
Nr 62, poz. 627);
- rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 6 czerwca 2002r. w sprawie
dopuszczalnych poziomów niektórych substancji w powietrzu, alarmowych
poziomów niektórych substancji w powietrzu oraz marginesów tolerancji
dla dopuszczalnych poziomów niektórych substancji (Dz. U. Nr 87, poz.
796);
- rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 6 czerwca 2002r. w sprawie
oceny poziomów substancji w powietrzu (Dz. U. Nr 87, poz. 798);
- rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 26 listopada 2002r. w
sprawie zakresu i sposobu przekazywania informacji dotyczących zanieczyszczenia
powietrza (Dz. U. Nr 204, poz. 1727).
Zgodnie
z art. 89 ustawy - Prawo ochrony środowiska, co roku dokonywana
jest ocena poziomu substancji w powietrzu w danej strefie, a następnie
klasyfikacja stref (powiatów i aglomeracji), w których poziom:
1) choćby jednej substancji przekracza poziom dopuszczalny powiększony
o margines tolerancji,
2) choćby jednej substancji mieści się pomiędzy poziomem dopuszczalnym
a poziomem dopuszczalnym powiększonym o margines tolerancji,
3) substancji nie przekracza poziomu dopuszczalnego.
Celem
rocznej oceny jakości powietrza jest uzyskanie informacji o stężeniach
zanieczyszczeń na obszarze poszczególnych stref, w zakresie umożliwiającym:
- dokonanie klasyfikacji stref w oparciu o przyjęte kryteria (dopuszczalny
poziom substancji w powietrzu oraz dopuszczalny poziom powiększony
o margines tolerancji) określone w rozporządzeniu Ministra Środowiska
z dnia 6 czerwca 2002r. w sprawie dopuszczalnych poziomów niektórych
substancji w powietrzu, alarmowych poziomów niektórych substancji
w powietrzu oraz marginesów tolerancji dla dopuszczalnych poziomów
niektórych substancji,
- podjęcie decyzji o potrzebie zaplanowania działań na rzecz poprawy
jakości powietrza
w danej strefie (opracowywania programów ochrony powietrza),
- wskazanie obszarów przekroczeń wartości kryterialnych oraz poziomów
stężeń występujących na tych obszarach. Informacje te są niezbędne
do określenia obszarów wymagających podjęcia działań na rzecz poprawy
jakości powietrza lub - w przypadku uznania posiadanych danych za
niewystarczające - podjęcia dodatkowych badań we wskazanych rejonach,
- wskazanie prawdopodobnych przyczyn występowania ponadnormatywnych
stężeń zanieczyszczeń w określonych rejonach (w zakresie możliwym
do uzyskania na podstawie posiadanych informacji).
Określenie przyczyn występowania ponadnormatywnych stężeń, w rozumieniu
wskazania źródeł emisji odpowiedzialnych za zanieczyszczenie powietrza
w danym rejonie, często wymaga przeprowadzenia złożonych analiz,
z wykorzystaniem obliczeń za pomocą modeli matematycznych. Analizy
takie, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 5 lipca
2002r. w sprawie szczegółowych wymagań, jakim powinny odpowiadać
programy ochrony powietrza, stanowią element programu ochrony powietrza,
- wskazanie potrzeb w zakresie wzmocnienia istniejącego systemu
monitoringu i oceny. Ocena roczna dostarcza informacji na temat
wystarczalności istniejących systemów oceny i ewentualnych potrzeb
ich wzmocnienia.
Podział
województwa na strefy
W strukturze administracyjnej województwa funkcjonuje 13 powiatów
ziemskich i 1 miasto na prawach powiatu - Kielce (powiat grodzki).
Strefę stanowi każdy z powiatów ziemskich oraz miasto Kielce, co
wynika z art. 87 ustawy - Prawo ochrony środowiska. W województwie
świętokrzyskim nie występują natomiast aglomeracje będące strefą,
ponieważ region ten nie ma miasta o liczbie mieszkańców większej
niż 250 tysięcy.
Największą strefę, pod względem powierzchni stanowi powiat kielecki
(2248 km2), a pod względem ludności miasto Kielce (211,1 tys. ludności).
Wykaz stref w województwie świętokrzyskim zamieszczono w tabeli
32.
Kryteria oceny
Ocena poziomu substancji w powietrzu w poszczególnych strefach oraz
klasyfikacja stref sporządzana jest w oparciu o wymogi określone
w powołanych rozporządzeniach MŚ z dnia 6.06.2002 r.(Dz.U. Nr 87,
poz. 796 i 798) dla dwóch grup kryteriów:
1) ustanowionych w celu ochrony zdrowia,
2) ustanowionych w celu ochrony roślin.
Klasyfikacji stref dokonuje się dla każdego zanieczyszczenia o określonych
poziomach dopuszczalnych, na podstawie najwyższych stężeń na obszarze
strefy. Końcowym wynikiem klasyfikacji jest określenie jednej klasy
dla strefy ze względu na ochronę zdrowia
i jednej klasy ze względu na ochronę roślin - na podstawie klas
wynikowych dla poszczególnych zanieczyszczeń. W klasyfikacji ogólnej
klasa strefy odpowiada najmniej korzystnej klasie uzyskanej z klasyfikacji
według zanieczyszczeń.
Obowiązujące w 2003 roku, na podstawie
wyżej powołanych przepisów, wartości kryterialne będące podstawą
klasyfikacji stref zestawiono w tabeli
33, tabeli 34, tabeli
35, tabeli 36, i tabeli
37.
W porównaniu z wartościami normatywnymi dla danego zanieczyszczenia
określonymi dla terenu kraju, w uzdrowiskach obowiązują:
- niższe poziomy dopuszczalne,
- bez dopuszczalnych przekroczeń poziomów dopuszczalnych,
- bez marginesów tolerancji.
W odniesieniu
do pozostałych zanieczyszczeń, dla których istnieją wartości dopuszczalnych
poziomów określonych w celu ochrony zdrowia (ozonu i pyłu zawieszonego),
na terenie uzdrowisk obowiązują kryteria określone dla terenu kraju.
Podobnie, poziomy dopuszczalne substancji ustanowione w celu ochrony
roślin na terenie parków narodowych są niższe od obowiązujących
na terenie kraju, bez dopuszczalnej częstości przekroczeń oraz nie
określono dla nich marginesów tolerancji. W odniesieniu do ozonu
na obszarze parków narodowych obowiązuje poziom dopuszczalny określony
dla terenu kraju.
Poziom substancji "nie przekraczający wartości dopuszczalnej"
oznacza, że jeśli pewna liczba przekroczeń tej wartości jest dozwolona,
przypadki przekroczeń poziomu dopuszczalnego nie wystąpiły lub ich
liczba nie przekraczała ilości dozwolonej w ciągu roku.
W drugiej
rocznej ocenie poziomu substancji w powietrzu, sporządzonej za rok
2003, do określenia klas poszczególnych stref zastosowano identyczne
jak w ocenie pierwszej, (za 2002 r.) symbole, które przedstawiono
w tabeli 32.
Zaliczenie strefy do określonej klasy zależy od stężeń zanieczyszczeń
występujących na jej obszarze i wiąże się z określonymi wymaganiami
co do działań na rzecz poprawy jakości powietrza (w przypadku, gdy
nie są spełnione określone kryteria) lub na rzecz utrzymania tej
jakości (jeżeli spełnia ona przyjęte standardy). Działania wynikające
z klasyfikacji, pomimo że przypisywane są do strefy, dotyczą jednak
obszarów i zanieczyszczeń. Zakres działań wynikających z oceny obejmuje:
- dla klasy A: utrzymanie jakości powietrza na tym samym lub lepszym
poziomie;
- dla klasy B: określenie obszarów przekroczeń wartości dopuszczalnych
stężeń, dążenie do osiągnięcia stężeń poniżej poziomów dopuszczalnych;
- dla klasy C:
*określenie obszarów przekroczeń wartości dopuszczalnych stężeń oraz
wartości dopuszczalnych powiększonych o margines tolerancji,
*opracowanie programu ochrony powietrza (POP);
- dla klasy B/C i A/C:
*określenie potencjalnych obszarów przekroczeń wartości dopuszczalnych
powiększonych o margines tolerancji (B/C) i wartości dopuszczalnych
(A/C)
*przeprowadzenie dodatkowych badań (obejmujących kolejny rok) w celu
potwierdzenia zaliczenia lub nie zaliczenia strefy do klasy C.
W drugiej
rocznej, podobnie jak w pierwszej ocenie (za 2002 r.) wyodrębniono
przypadki wymagające potwierdzenia zaliczenia strefy do klasy C,
dla której wymagane jest opracowanie POP. W odniesieniu do sytuacji,
gdy ocena oparta jest na podstawach uznanych za niewystarczające
do wskazania obszarów wymagających opracowania POP, przypisano strefie
symbol łączący dwie klasy potencjalnie możliwe wyodrębniając:
- klasę B/C - gdy określony jest margines tolerancji,
- klasę A/C - gdy nie określony jest margines tolerancji,
Dla stref, którym przypisana została klasa B/C i A/C przyjęto, że
dodatkowe badania, są lepszym rozwiązaniem niż kosztowne opracowywanie
złożonych programów ochrony powietrza w przypadkach, gdy nie będzie
takiej potrzeby.
Metody
oceny
Do oceny jakości powietrza i klasyfikacji stref za rok 2003 wykorzystano
metody oparte o:
- pomiary wysokiej jakości na stałych stacjach monitoringu, rozumianych
jako pomiary ciągłe prowadzone z zastosowaniem mierników automatycznych
dobrej klasy,
- pomiary manualne na stałych stacjach monitoringu prowadzone codziennie,
- pomiary manualne na stałych stacjach monitoringu prowadzone w
trybie cyklicznym traktowane jako "mniej intensywne" metody
oceny,
- inne metody oceny, w tym obiektywne metody szacowania.
Inne
metody niż pomiary stosowano w przypadkach, gdy nie były wykonywane
pomiary w strefie, lecz dysponowano dostatecznym rozpoznaniem źródeł
emisji, zagospodarowania przestrzennego i innych uwarunkowań decydujących
o zanieczyszczeniu powietrza w powiązaniu z możliwością analogii
lub odniesienia do wyników pomiarów z innych stref.
Wykaz stałych stacji pomiarowych, z których wyniki wykorzystano
w ocenie przedstawiono w tabeli 38.
<<
poprzednia strona << spis
treści >>
następna strona >> 
|
|